Předmět: Seminář kritické četby teoretických textů

« Zpět
Název předmětu Seminář kritické četby teoretických textů
Kód předmětu KDT/FU143
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Nitsche Martin, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvod a seznámení se základními interpretačními technikami 2.-6. Průběžná četba textu A a dílčí diskuse 7.-11. Průběžná četba textu B a dílčí diskuse 12. Závěrečné kolokvium (Texty - viz studijní pomůcky - budou voleny v češtině, obvykle v překladech.)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz vychází z toho, že pracovník v oblasti produkce kultury musí získat jistotu při práci s jazykem ve všech jeho vrstvách (od vysoké po nízkou, od vážné po ironickou) i všech jeho formách (čtené, mluvené, psané). Tento seminář se zaměřuje výhradně na kompetence spojené s kritickým čtením náročných teoretických textů. Tyto kompetence považujeme za jeden z klíčů ke spolehlivému ovládnutí jazyka v profesním rozsahu produkce kultury. K seminární četbě budou voleny náročné texty z oblasti současné teorie (zvl. filosofie) umění, jejichž četba sekundárně přinese studujícím také teoretické informace. Primárním cílem seminární četby ale bude získání čtenářských kompetencí. Kurs se zaměří především na tyto kompetence: orientace ve struktuře komplikovaného textu; přesné dekódovaní informace z textu; hermeneutické techniky interpretace nesnadných textů; techniky předcházení interpretačním chybám. Studující se tedy v praxi seznámí nejen pozitivně s vhodnými postupy čtení, ale i negativně s nejčastějšími chybami, které následně vedou k dezinterpretacím a dezinformacím. V interpretační části se kurs také zaměří na kompetenci srozumitelně a jednoduše, přitom stále přesně, předávat veřejnosti informace kódované složitým teoretickým textem. Všechny tyto kompetence budou ověřovány průběžně v seminářích a na závěr ve společném ústním kolokviu.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
Předpoklady
úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Doporučená literatura
  • DALY, Christopher. An Introduction to Philosophical Methods. Toronto: Broadview Press, 2010.
  • GRONDIN, Jean. Úvod do hermeneutiky. Praha: Oikúmené, 2011.
  • KNOBE, Joshua, NICHOLS, Shaun (eds.). Experimental Philosophy. Oxford: OUP, 2019.
  • MANGUEL, Alberto. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.
  • PICHA, Marek. Kdyby chyby: epistemologie myšlenkových experimentů. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2011.
  • SEDMIDUBSKY?, Milos?, C?ERVENKA, Miroslav, VI?ZDALOVA?, Ivana (eds.). C?tena?r? jako vy?zva: vy?bor z praci? kostnicke? s?koly recepc?ni? estetiky. Brno: Host, 2001.
  • VAŠÍČEK, Zdeněk. Jak se dělají filosofie. Praha: Triáda, 2012.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr