|
Vyučující
|
-
Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
-
Kraus Marcel, MSc.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kreativní průmysly / odvětví: management, kulturní politika a přidaná hodnota, jejichž základy jsou lidská kreativita, dovednosti a talent - úvodní přednáška 2. Dějiny a praxe kulturních a kreativních průmyslů / odvětví (Adorno, Horkheimer, Hesmondhalgh; definice kreativních průmyslů / odvětví (UNESCO, EU) 3. Problematika kulturních hodnot a kulturní politika měst, regionů, státu. Nástroje kulturní politiky - metodiky, koncepce 4. Financování KKO (EU, vládní sektor, regionální a místní zdroje, soukromý sektor, grantové výzvy) - podpora kulturního dědictví, živé profesionální umělecké tvorby, neumělecké, neprofesionální spolkové a kreativní činnosti, uměleckého školství 5. Kulturní a kreativní průmysly/odvětví v evropských zemích 6. Kulturní a kreativní průmysly/odvětví v intencí TAH (win-win propojení segmentů Technologies, Arts, Humanities) 7. Mysli globálně, jednej lokálně: Kulturní a kreativní průmysly / odvětví v kontextu globalizace - globální kreativní ekonomika 8. Kulturní a kreativní průmysly/odvětví v kontextu socio-ekonomické a environmentální udržitelnosti. Specifika trajektorizace kreativních povolání a s nimi související formativní procesy (ve vztahu k rozvoji institucí, profesionalizace, pracovních benefitů a osobního růstu aktérů / jednotlivců, validace kulturních politik, technologického vývoje a komplexních aspektů globalizace) 9. Podpora -emerging artists, spolupráce kreativních průmyslů/odvětví s vysokým uměleckým školstvím, profesionalizace filantropie. Ukázkové příklady funkčních i nefunkčních vztahů: politika/legislativa - instituce - zaměstnanci veřejného sektoru - občané /cílové skupiny/ recipienti se zaměřením na kulturní a inovační politiku - kulturní instituce - pracovníci v kultuře ? adresáti, recipienti kulturních akcí 10. Příklady dobré praxe - ukázky rozvoje kreativní ekonomiky, propojení spolupráce, know-how a příležitostí 11. Inovační centra a podpůrné agentury v národním i regionálním prostředí a jejich role (Czech Invest, ICUK) 12. Exkurze
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pozorování
|
|
Výstupy z učení
|
Úvodní část trojice kurzů věnovaných Institucionálnímu provozu KKO je zaměřená na obecné vymezení problematiky KKO, předmětnou definici dle klíčových osobností a přístupů preferovaných UNESCO či strukturami a legislativou EU. Semestrální kurz se rovněž zaobírá problematikou kulturní politiky, a to na všech jejích úrovních, možnostmi financování a základní segmentací KKO, včetně analýzy a komparace příkladů pozitivní i negativní praxe. Kurz je zakončen absolvováním exkurze.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházející z konkrétní anotace předmětu a směřující k naplnění profilu absolventa.
|
|
Předpoklady
|
úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
|
|
Doporučená literatura
|
-
CIKÁNEK, Martin. Kreativní průmysly: příležitost pro novou ekonomiku II.. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2013. ISBN 978-80-7008-274-4.
-
EASTON, Eliza, BAKHSHI, Hasan, KULKA, Benjamin. Policy Briefing: R&D in the Creative Industries, Creative PEC UK.
-
HESMONDHALGH, David., BAKER, S. Creative Labour. Media Work in Three Cultural Industries. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-67773-8.
-
HESMONDHALGH, David. The Cultural Industries. 4th Edition. London: Sage.
-
Kol. autorů. (eds.). A global agenda from the PEC?s International Council. Creative PEC UK, 2021.
-
KOLEČEK, Michal (ed.). Čítanka kreativních průmyslů. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2017. ISBN 978-80-7561-085-0.
-
KOLEČEK, Michal, KOLEČKOVÁ, Zdena (eds.). Design Ústí. Ústí nad Labem: FUD UJEP, 2015. ISBN 978-80-7414-964-1.
-
KRAUS, Marcel. Kulturní a kreativní průmysly v Německu: národohospodářský význam, struktura a způsob podpory kulturních a kreativních odvětví. 1. vyd. V Praze: Institut umění ? Divadelní ústav, 2012. ISBN 978-80-7008-025-2.
-
MARKOVÁ, Blanka, SLACH, Ondřej, HEČKOVÁ, Michaela. Továrny na sny: základní desatero úspěchu při zavádění horizontálních projektů a kreativních inkubátorů a příklady dobré praxe rekonverze industriálního dědictví. Plzeň 2015, 2013. ISBN 978-80-905671-3-9.
-
VOJVODÍKOVÁ, Barbara et. al. Brownfields ? specifika, okolí, a ideje. Praha: Professional Publishing. 978-80-7431-100-0, 2012.
-
WYSZOMIRSKI, Margareth, CHANG, WoongJo. Professionalization in the Creative Sector. Policy, Collective Action, and Institualization. London: Routledge, 2023.
-
ŽÁKOVÁ, Eva a kol. Kulturní a kreativní průmysly v České republice. Praha: Institut umění ? Divadelní ústav, 2011. ISBN 978-80-7008-009-2.
|