|
Vyučující
|
-
Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky; obecně historická charakteristika sledovaného období, přerod "starého světa" ve "svět nový". 2. Moc nových médií. 3. 11. září 2001 - svět po "velkém třesku" politických dějin. 4. Proměna postavení kurátora: z pozice dominantního liberálního "flying" kurátora na pozici environmentálně vnímavé*ho pečující*ho moderátora*rky. 5. Nehierarchizovaná, horizontálně rozprostřená institucionální praxe a umění kooperace, participace. 6. Mezi vzedmutými vlnami moderny. 7. Aktivní aktivisté, Žižek a post-Žižekové, apokalyptičtí jezdci nových pořádků. 8. Konec antropocénu? 9. On, ona, oni, ony. 10. Trvalá udržitelnost a společensky determinovaná umělecká praxe. 11. Ekonomické recese a trh s uměním, středoevropské umělecké scény - pozadí kapitálu; stíny transformace. 12. Vyhoření a ohrožení - vnímavost a citlivost jedince v éře záplavy informací.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět předkládá strukturu analýzy díla, zavádí teoretické pojmy konceptové analýzy a ukazuje v procesu alterace díla možnosti jeho posunu v galerijní animaci. Chápe ji nikoliv jako zábavnou volnočasovou aktivitu, ale jako aktivizující, režijně kvalitně připravenou činnost vedoucí k poznání a tvorbě. Studenti analyzují aktuální projekt či vybrané dílo, navrhují a ověřují tvůrčí úkol vyplývající z této analýzy. Reflektují výsledek a srovnávají ho se současným stavem kulturních, sociálních a politických témat a přístupů a s možnostmi animujících. Důležité rozhraní se odehrává mezi poznávacími perspektivami 1. a 3. osoby (Searle), které umožňují srovnávat osobní a intersubjektivní postoje.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
DYTRTOVÁ, K. Galerijní animace: obraz a text. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2021.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. a kol. Ko-text. Praha, PF UK, UJEP FUD, 2015. ISBN 978-80-7290-828-8.
-
FULKOVÁ, M.; HAJDUŠKOVÁ, L.; SEHNALÍKOVÁ, V. Galerijní a muzejní edukace. 1. PF UK, 2012.
-
Kvasz, Ladislav. Inštrumentálny realismus. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2015. ISBN 978-80-7465-141-0.
-
Manovich, L. Jazyk nových médií. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
Pachmanová, M. (ed.). Ex-pozice. O vystavování muzejních sbírek umění, designu a architektury. UMPRUM, 2018.
-
Pospiszyl, T. Asociativní dějepis umění. Praha: Tranzit, 2014.
-
Searle, J. R. Mind: A Brief Introduction; Oxford University Press. New York, Oxford university, 2004. ISBN 0-19-515733-8.
-
SLAVÍK J.; CHRZ V. a ŠTECH, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Univerzita Karlova - Karolinum, 2013.
|