Studijní předmět seznamuje studentky a studenty s klíčovými aspekty vývoje metodologie kurátorské práce a se zásadními pozicemi reprezentovanými konkrétními určujícími kurátorskými osobnostmi, kurátorskými koncepty, základní terminologií kurátorských studií. Důraz je přitom kladen především na období posledního třicetiletí, avšak je doplněn několika tématy představujícími kurátorské osobnosti modelující paradigma kurátorské práce v rámci pozdně moderní a postmoderní periody. Jednotlivé přednášky jsou formulovány tak, aby sledovaly hlubší kořeny prezentovaných témat, kontextualizovaly je jak v historické perspektivě, tak v širších socio-kulturních souvislostech a zároveň je propojovaly s významnými uměleckými díly či autorskými pozicemi. Zvláštní důraz je potom věnován postižení zcela aktuálních pohybů v prostoru kurátorské metodologie i praxe, které dynamizují situaci na současné umělecké scéně a zároveň reflektují hlubokou paradigmatickou změnu, ve které se ocitá společenský rámec ve spojení s procesy environmentální změny, akcentace trvale udržitelného rozvoje, technologického vývoje i restrukturalizace uspořádáni vztahů v konkrétních komunitách i širším sociálním rámci.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
APPADURAI, A. The Future as Cultural Fact: Essays on the Global Condition. Verso, London, New York, 2013.
-
BAL, M. Exhibition-ism: Temporal Togerness. Sternberg Press, Berlin, 2021.
-
BEHNKE, CH.; KASTELAN, C.; KNOLL, V.; WUGGENING, U. Art in the Periphery of the Center. Berlin: Sternberg Press, 2014.
-
Bishop, C. Artifical Hells, Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso, New York, 2012.
-
Borgdorff, H.; Peters, P.; Pinch, T. Dialogues between Artistic Research and Science and Technology Studies. Routledge, 2019.
-
BRADLEY, W.; ESCHE, CH. (eds.). Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2007.
-
BUTT, D. Artistic Research in the Future Academy. Bristol: Intellect Books, 2017.
-
CADUFF, C. (ed.). Art and Artistic Research: Music, Visual Art, Design, Literature, Dance. Zürich: Verlag Scheidegger and Spiess, 2017.
-
DANTO, A. C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Princeton, New Jersey: Princeton Universtiy Press, 1997.
-
DAVIS, H.; TURPIN. E. (eds.). Art in the Anthropocene. Encounters Among Aesthetics, Politics, Environments and Epistemologies. London: Open Humanities Press, 2015.
-
e-flux journal (ed.). The Internet Does Not Exist. Berlin: Sternberg Press, 2015.
-
Foster, H. The return of the real: the avant-garde at he end of the century. MIT Press, Cambridge, London, 1996.
-
HANNULA, M. (ed.). Artistic Research Methodology. Narrative, Power and the Public. Berlin: Peter Lang Publishing, 2014.
-
Lacy, S. (ed.). Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Bay Press, Seattle, 1994.
-
LATOUR, B.; LECLERC, CH. (eds.). Reset Modernity!. Cambridge: MIT Press, 2016.
-
MANOVICH, L. Cultural Analytics. London: Penguin Random Books, 2020.
-
Navas, E. Art, Media Design, and Postproduction. Open Gidelines on Appropriation and Remix. Routledge, 2018.
-
NIJHOLT, A. (ed.). Brain Art. Brain-Computer Interfaces for Artistic Expression. Zürich: Springer, 2019.
-
Owens, C. Beyond Recognition, Representation, Power, and Culture. University of California Press, Princeton University Press 1997, 1994.
-
WIGGINS, B. E. The Discursive Power of Memes in Digital Culture. Ideology, Semiotics and Intertextuality. London: Routledge, 2019.
-
Zabel, I. Contemporary Art Theory. JRP/Ringier, Zurich, 2012.
|