| Název předmětu | Filozofie umění II |
|---|---|
| Kód předmětu | KDT/FU104 |
| Organizační forma výuky | Cvičení |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | 1 |
| Semestr | Letní |
| Počet ECTS kreditů | 1 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Platón a Aristoteles. 2. Plotínos. 3. Středověká filozofie umění. 4. Renesanční myšleni. 5. Novověká filozofie umění. 6. Kant a Hegel. 7. Scheling. 8. Heidegger. 9. Merleau-Ponty. 10. Současná fenomenologie (Barbaras, Maldiney...). 11. Teorie reprezentace (Didi-Huberman, Marin, Ranciere...).
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž) |
| Výstupy z učení |
|
Kurz má dvojí cíl: 1. Seznámit posluchače se spektrem současných filozofických pohledů na umění a umělecké dílo. 2. Filozoficky reflektovat různé kontexty, v nichž se dnes umění pohybuje, a do nichž vstupuje umělec i kurátor. Filozofii v tomto kurzu chápeme transdisciplinárně, tj. s přesahy do politické vědy, sociologie, mediálních studií, antropologie, estetiky, psychologie, historie, apod. Ke kontextům, o nichž bude (filosoficky) řeč, náleží mimo jiné: současné teorie smyslového vnímání, přesahy jednotlivých typů smyslového vnímání (např. zvuková či hmatová vizualita), estetika a politika reprezentace, obrat k obrazu, subjekt a jeho zpochybnění, gender, životní prostředí, město a venkov, genealogie hodnot a hodnocení, digitální a sociální média, postmoderní religiozita. Přednášky budou vedeny neodborným jazykem s důrazem na srozumitelnost. Kurz nepředpokládá žádné vstupní znalosti filozofie.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru. |
| Předpoklady |
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|