|
Vyučující
|
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.?2. Stáří jako stav ovlivňující kladně či záporně tvůrčí aktivitu, podobu a formu artefaktů. Ojedinělost výzkumu stáří jako specifické životní etapy, jež může zásadně determinovat i zcela znemožňovat tvorbu umělce. 3.?4. Publikované studie o kreativitě umělců v pokročilém věku, představující spojnici umělecké oblasti s oblastí sociologickou a psychologickou. Kvalitativní i kvantitativní proměny kreativity, vztah kreativity a kvality života nebo prožívání vlastního stáří. 5?6. Zahraniční výstavy zaměřené na vztah genderu, kreativity a stáří, realizované od 80. let 20. století. 7.?8. Stáří jako předmět zobrazení, včetně zobrazení autobiografického. Výzkumné a výstavní projekty mimo ČR, které mapovaly, kontextualizovaly, analyzovaly a reflektovaly proměnu zobrazení starých lidí ve vizuální kultuře od druhé poloviny 20. století. 9. Projekt Secondary Archiv, Platform for Women Artists from Central and Eastern Europe. 10.?12. Aktivní práce studentek a studentů kurzu s platformou Secondary Archiv ? kritická reflexe vybraných autorských profilů. Primárne zdroje, sekundárny archív (J. Geržová, Profil č. 3/2021)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na nejstarší generaci umělkyň (65+), které působily na umělecké scéně jak v 60. letech, tak po roce 1989 (v totalitní době se pohybovaly v rámci neoficiálního umění), z nichž některé jsou stále aktivní tvůrci. Komplexně formovaný kurz dějin umění, hraničící se sociologií a genderovými studiemi a feministickými teoriemi západních a východních kulturních kontextů, zprostředkovává mnohovrstevnaté informace o proměnách identity umělkyně v současné české, slovenské a středoevropské společnosti. Přispěje tak k aktuální diskusi o aktivním stárnutí. Cílem je také zavést metodiku kulturní výchovy do praxe magisterského studia s důrazem na inkluzi seniorů a přiblížit metodologii a strategie orální historie.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
|