|
Vyučující
|
-
Szoboszlai János György, PhD., M.A.
|
|
Obsah předmětu
|
A, přednášky ve třídě: 1. Stručná historie muzeí. 2. Stručná historie muzejních expozic. 3. Specifika muzejní expozice. 4. Výstava jako interpretační médium. 5. Případ studie: výstava Černý muž. 6. Současné výstavy 1, akademické salony a jejich kritika. 7. Současné výstavy 2, tematické skupinové výstavy. 8. Současné výstavy 3, bienalizace. 9. Současné výstavy 4, retrospektiva sólo. 10. Současné výstavy 3, samostatné. 11. ?Kurátorský obrat?. 12. Důsledky ?výchovného obratu?. B, samostatná práce: Zaměřte se na interpretaci. C, on-line konzultace: Shrnutí základních pojmů čtení, QandA. D, prezentace: Jedna samostatná, on-line prezentace každého studenta (komplexní analýza výstavy současného, skupinového a kurátorského umění, vybraná studentem z hlediska interpretace).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zaměřuje na jedno konkrétní médium komunikace mezi uměním a společností: výstavu jako relativně novou kulturní produkci v dějinách umění. Kurz si klade za cíl poskytnout základy výstavnictví pro ty, kteří mají v úmyslu kurovat výstavy současného umění, se silným důrazem na aspekt komunikace s divákem/publikem. Kurz stručně shrnuje historii, strukturu a funkce muzea a muzejních expozic (jako centrum znalostí, výzkumná laboratoř, reprezentace moci, agent různých identit, centrum zábavy, iniciativa určující trendy, think-tank atd.). Na tento přehled navazuje popis a analýza muzejní expozice jako interpretačního média. V Exhibition Studies I se zaměřujeme na interpretaci jako ústřední klíčové slovo kurátorství výstav. Formou kurzu je blended learning. Studenti jsou podporováni online četbou, slovníkovými hesly, odkazy a texty, které jim na začátku semestru poskytne lektor. Tutor definuje úkoly na konec semestru. Studenti mají celý semestr na přečtení a vyhodnocení povinné četby a přípravu na závěrečné, samostatné, online prezentace.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
Edson, G. and Dean, D. The Handbook for Museums. Routledge, London and New York, 1994.
-
FRAZON ZS. and SZAKÁCS E. Interpretation. Curatorial Dictionary.
-
MANOVICH, L. Cultural Analytics. Penguin Random Books, London, 2020.
-
O' Neill, P. The Curatorial Turn: From Practice to Discourse. In. Issues in Curating Contemporary Art and Performance. Intellect Books, Bristol, 2007.
|