1. Úvodní setkání a definování problematiky kurátorských studií; příprava prezentací dosavadních aktivit jednotlivých studentů. 2. Prezentace studentských projektů a projekce představ jednotlivých studentů o jejich preferované úloze v rámci týmové spolupráce. 3. Definování preferovaných okruhů, které by se měly stát předmětem kurátorského výzkumu. 4. Podstata kurátorského výzkumu, metodologie a terminologie kurátorské terénní praxe. 5. Kurátorský výzkum v minulosti a dnes ? návštěvy ateliérů, osobní setkávání s umělci, autorské sebereflexe, ukázky autorských monografií. 6. Kurátorský výzkum v minulosti a dnes ? návštěvy galerijních institucí, sbírek, komunikace s jejich kmenovými kurátory. 7. Kurátorský výzkum v minulosti a dnes ? online sbírky, webové platformy, osobní webové stránky umělců, digitální profily institucí, sociální média v kurátorské praxi, umělecká kritika v online prostředí, kurátorování webových výstavních projektů, problematika NFT. 8.?12. Diskuse nad vznesenými tématy, hledání průsečíků, souvztažnosti zvolených témat k aktuálním obecným uměleckým a společenským trendům, vymezování teoretického rámce problematiky, finalizace a precizace společného tématu, konsensuální prezentace skupinového kurátorského záměru.
|
Čtyřsemestrální kurz Kurátorský workshop I-IV představuje páteřní předmět výuky studijního programu a zcela zásadní část jejího povinného základu. Studenty a studentky seznamuje s komplexní problematikou kurátorských aktivit po teoretické i praktické stránce. Na základě osvojených vědomostí se student/ka seznamuje v moderovaném procesu přímo s galerijním provozem, spolu s ostatními stanovuje ročníkové téma, zvládá týmovou spolupráci s distribucí kompetencí, definuje a připravuje kurátorský záměr, výběr umělců/umělkyň, finanční rozvahu, realizaci výstavy a strategii PR atd. Studenti v rámci prvního semestru tak postupně precizují společně zvolené téma a adaptují jej na konkrétní galerijní prostor.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
APPADURAI, A. The Future as Cultural Fact: Essays on the Global Condition. Verso, London, New York, 2013.
-
BAL, M. Exhibition-ism: Temporal Togerness. Sternberg Press, Berlin, 2021.
-
BISHOP, C. Installation art: a critical history.
-
CIPORANOV, D.; KULKA, T. (eds.). Co je umění? Texty angloamerické estetiky 20. století.. Pavel Mervart, Praha, 2011.
-
CÍSAŘ, K. (ed.). Co je to fotografie?. Herrmann, Praha, 2004.
-
DROSCHL, S.; STARK, F.; EGGER, CH., MOLLER, O.; BELLENBAUM, R. The only performances that make it all the way: Yes, but is it performable?. Sternberg Press, Berlin, 2020.
-
ELKINS, J. Vizuální teorie: současné angloamerické myšlení o výtvarných dílech. H & H, Jinočany, 2005.
-
FOSTER, H.; KRAUSSOVÁ, R.; BOIS Y. A.; BUCHLOH, B. H. D. Umění po roce 1900: Modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. První. Slovart, Praha, 2007.
-
Greenberg, B.; Ferguson, B. W.; Nairne, S. Thinking about Exhibitions. Routledge, 1996.
-
MARINCOLA, P. (ed.). Curating Now: Imaginative Practice / Public Responsibility. Exhibitions Initiative, Philadelphia, 2001.
-
MEYER-KRAHMER, B. Hospitality - Hosting Relations in Exhibitions. Cultures of the Curatorial 3. Sternberg Press, Berlin, 2016.
-
Sturken, M.; Cartwright, L. Studia vizuální kultury. Praha, 2009.
-
VIRILIO, P. Estetika mizení. Pavel Mervart, Červený Kostelec, 2010.
-
WADE, G. (ed.). Curating in the 21st Century. The New Art Gallery, Walsall - Wolverhampton, 2000.
|