|
Vyučující
|
-
Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kořínek David, prof. doc. Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Touha po virtualizaci (od spektáklu k sociálním sítím, Guy Debord, Jean Baudrillard, Pierre Lévy). 2. Archeologie a geologie médií (Jussi Parikka). 3. Operativní obrazy a umělá inteligence (jak a co vidí stroje, Harun Farocki, Trevor Paglan). 4. Retrománie (hauntologie a konec utopií, Mark Fisher). 5. Akcelerace (CCRU, Benjamin Noys, Nick Land, Reza Negarestani). 6. Spekulativní obrat (Graham Harman, Ray Brassier, Quentin Meillassoux). 7. Kapitalismus platforem a kapitalismus dohledu (Nick Srnicek, Shoshana Zuboff). 8. Současná nová (od umění nových médií k post-internetu, Ed Atkins, Hito Steyerl, Ryan Trecartin &Lizzie Fitch). 9. Forenzní architektura (Eyal Weizman, Susan Schuppli, Metahaven). 10. Médium design (spekulativní design, Keller Easterling, Benjamin Bratton). 11. Umění v době antropocénu a péče (Timothy Morton).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět se zaměřuje na vztah umění a současné vizuální kultury. Umění vnímá jako reakci na řadu myšlenkových procesů z oblasti společenských a humanitních věd, především filozofie a mediálních studií. Důraz je kladen především na období posledních tří desítek let, kdy došlo k výrazným proměnám uvažování pod vlivem digitálních technologií. Důležitým pohledem je vnímání vizuality vzhledem k reprezentaci obrazu v důsledku sociálních a geopolitických změn. Jednotlivé myšlenkové proudy jsou dokládány na konkrétních případových studiích z oblasti současného umění a designu.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
BOHAL, V.; KOVAČEVA, E. (eds.). Xenofeministická čítanka. Display, Praha, 2022.
-
CORNELL, L; HALTER, E. (eds.). Mass Effect: Art and the Internet in the Twenty-First Century. The MIT Press, 2015.
-
EASTERLING, K. Medium Design: Knowing How to Work on the World. Verso, 2021.
-
FISHER, M. Ghosts of My Life: Writings on Depression, Hauntology and Lost Futures. Zero Books, 2014.
-
GRONLUND, M. Contemporary Art and Digital Culture. Routledge, London, 2016.
-
LIKAVČAN, L; JANOŠČÍK, V.; RŮŽIČKA, J. (eds.). Mysl v terénu: Filosofický realismus v 21. století. AVU, Praha, 2018.
-
NOYS, B. Malign Velocities: Accelerationism and Capitalism. Zero Books, 2014.
-
PARIKKA, J. Geologie médií. Praha: Karolinum, 2020.
-
RUSSELL, L. Glitch Feminism: A Manifesto. Verso, 2020.
-
SRNICEK, N. Platform Capitalism. Polity, 2016.
-
WEIZMAN, E.; KEENAN, T. Mengeleho lebka: Zrod forenzní estetiky. Praha: Namu, 2022.
-
ZUBOFF, S. The Age of Surveillance Capitalism: The Fight for a Human Future at the New Frontier of Power. PublicAffairs, 2020.
|