Předmět: Dějiny a teorie grafického designu II

« Zpět
Název předmětu Dějiny a teorie grafického designu II
Kód předmětu KDT/FU072
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Písmo Helvetica - zrcadlo estetických, formálních, socio-kulturních změn probíhajících v euro-americkém kontextu ve 2. polovině 20. století. 2. Itálie a Milánský styl. Německo a Ulmská škola designu (1953-1968). 3. Alternativy poválečné moderny zpochybňující universalismus internacionální moderny. Proudy navazující na meziválečnou avantgardu, národní historické tradice, lokální specifika a formy nízké kultury: Japonsko a integrace národní tradice; Polský kulturní plakát, USA, pop-art a radikální psychedelická stylizace. 4. Postmodernismus a nástup elektronických technologií v Evropě (70.-80. léta 20.stolrtí). Revize civilizační koncepce modernismu. Designér přestává být zprostředkovatelem informace, stává se jejím vlastním zdrojem. 5. Anarchie grafického designu ve Švýcarsku, W. Weingart, a vznik tzv. Kalifornské nové vlny v USA. 6. Francouzský Atelier Populaire a Grapus a protivládní, politicky levicově orientované grafické intervence. 7. Konfrontace anglické undergroundové a punkové subkultury s "dobrým vkusem" konzumní společnosti prostřednictvím grafického designu. Grafický design a hudba. 8. Postmodernismus a nástup elektronických technologií v USA (70.-90. léta 20. století). Kalifornská nová vlna a vizuální hluk. Digitální technologie a nová vizuální gramotnost. 9. Grafický design a vizuální umění 80. let: Barbara Kruger a kritická reflexe stereotypů masové vizuální kultury. 10. Gender a grafický design. Ženské tělo jako médium i předmět reklamního sdělení, propojení ženské tělesnosti se společenskou a mediální konstrukcí genderu; mocenský rozměr pohledu. 11. Nové tisíciletí. Procesy postmodernizace grafického designu; Post-designová éra a Studio Pentagram; Holandský postmoderní modernismus, Studio Dumbar a Total Design; Manifest First Things First.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cyklus přednášek, ve kterém se studenti seznámí s klíčovými momenty, osobnostmi a díly moderního a postmoderního grafického designu druhé poloviny 20. století. Vybraná díla podrobuje kritické analýze a pozornost věnuje i otázce novodobé pozice designéra jako autonomního, a proto společensky odpovědného, případně angažovaného autora vlastního tvůrčího konceptu. Přednášky jsou koncipovány s přesahy do oblasti filmové, reklamní, plakátové, knižní, ale i volné vizuální umělecké tvorby. Samostatný celek tvoří přednášky zaměřené na trajektorii vývoje a postupné implementace počítačových technologií do designérského i uživatelského provozu a na pozitivní i negativní důsledky tohoto vývoje.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška

1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • BRODY, David; CLARK, Hazel. Design Studies:A Reader. Bloomsbury Publishing PLC, 2009.
  • Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. Rubato, Praha, 2014.
  • Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. Bratislava: Slovenské centrum dizajnu, 2006..
  • Meggs, P. A History of Graphic Design. John Wiley & Sons, New York, 1998.
  • PACHMANOVÁ, Martina (ed.). Design: aktualita, nebo věčnost?. VŠUP Praha, 2005. ISBN 8086863050.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr