|
Vyučující
|
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Revoluční proměny umělecké výroby na přelomu 19. a 20. století, počátky grafického designu v Evropě, dozvuky hnutí Arts and Crafts, Vídeňská secese, Deutscher Werkbund. 2. Grafický design a výtvarné avantgardy: Itálie, futurismus a radikální odklon od tradice, Německo, piktoriální moderna a dynamická tvarová deformace, Sach Plakat, dadaismus a syntéza obrazu a písma. 3. Avantgarda a její optimální podmínky pro změnu genderových stereotypů v stávajícím uměleckém paradigmatu. 4. Grafický design, válka a propaganda. Válečný plakát ve funkci klíčového komunikačního a náborového prostředku, masová propagace totalitních ideologií prostřednictvím využívání technicky reprodukovatelného obrazu. 5. Německo a Holandsko. Spojení umění, řemesla a technologie v nových formách. Bauhaus a funkcionalismus - jejich vliv na funkce designu ve 20. století, revoluce ve vzdělávání. Holandsko a čistá geometrie, hnutí De Stijl. 6. Sovětské Rusko, konstruktivismus, revoluce v umění = revoluce v životě, obrazová periodika a fotomontáž, zrovnoprávnění fotografie a textu, filmová montáž, nové prostorové koncepty typografie, politický symbolismus. 7. Zrod a kontexty moderního českého grafického designu: Zakladatelská generace předválečné typografie. Secese, meziválečné náborové plakáty, surrealismus, Devětsil. 8. Konstruktivizmus, funkcionalizmus a české mezinárodně uznávané osobnosti s vazbami na Bauhaus, konstituování internacionálního proudu moderny. Vydavatelství Družstevní práce, ŠUR v Bratislavě. 9. Meziválečné národní tendence. Vývojové paralely a základní zdroje inspirace Švýcarského mezinárodního stylu. Paralelní vývoj hnutí Art Deco, kultivace turistického plakátu, evropský Sach Plakat a jeho informativní údernost, 10. Národní tendence ve Francii (Art Deco) a Velké Británii (Times New Roman, Londýnský dopravní podnik). 11. Spojené státy ve 30.-50. letech 20. století. Import evropské moderny do USA, revoluce v časopiseckém a knižním designu, nová reklama, americký typografický expresionismus. 12. Corporate Identity a jeho významní realizátoři. Sociálně - ekonomické kontexty a osobnosti; vznik firemní identity. 13. Podoby poválečné moderny v Evropě (50.- 60. léta 20. století). Vlivy meziválečného importu evropské moderny do Švýcarska a USA, švýcarská škola "nové grafiky"a snaha vytvořit objektivní jazyk vizuální komunikace nové doby - internacionální styl. Časopisy Graphis a Neue Grafik.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz zaměřený na klíčové momenty, osobnosti a díla moderního grafického designu, na období od konce 19. století až po 50. léta 20. století. Přednášky jsou koncipovány s přesahy do oblasti filmové, reklamní, plakátové i knižní tvorby. Navazují na strategie informačního a komunikačního designu, na proměny výstavních strategií souvisejících se světovými EXPO-zicemi, na měnící se vztahy mezi volným a užitým uměním a proměny uměleckého školství.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. Rubato, Praha, 2014.
-
Kolesár, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. Bratislava: Slovenské centrum dizajnu, 2006..
-
Meggs, Philip. A History of Graphic Design. John Wiley & Sons, New York, 1998.
-
MOJŽIŠOVÁ, Iva. Škola moderného videnia. Bratislavská ŠUR 1928-1939. SDC, Bratislava, 2013.
-
SYLVESTROVÁ, Marta; TOMAN, Jindřich. Horizonty modernismu - Zdeněk Rosman. Moravská galerie, Brno, 2015.
-
VLČKOVÁ, Lucie; HEKRDLOVÁ, Alice. Krásná jizba. Design pro demokracii. UPM, KANT, Praha, 2019.
|