|
Vyučující
|
-
Polanecký Jaroslav, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Základní charakteristika oboru grafický design. Principy sériového šíření vizuálních informací. Znak, matrice, médium. Percepce a vizuální kompetence příjemců znaků. Specifika grafického designu. 2.Počátky grafického vyjádření a rozvoj znakových systémů v neolitu a eneolitu. Vznik písma. Elam, Mezopotamie, Egypt, Egejská oblast, Palestina, Anatolie, Mohendžo Daro. Počátky tisku ve starověku. 3. Rozvoj grafického tisku ve staré Číně od 1. století. Umělecký a technologický přínos čínské kultury. Frotáž. Vynález papíru a dřevořezu. Nejstarší tištěné knihy v Číně (9. století). Objev tisku z pohyblivých liter. Korea, Japonsko. 4. Antické Řecko a Řím. Přínos antiky v oblasti vývoje grafických znaků a písma (alfabeta, latinka). Vznik vázané knihy ve starém Římě. Vliv křesťanství. Germáni a antika. 5. Insulární kultura (Irsko, Británie) a její vliv na evropský kontinent po zániku Západořímské říše. Byzantská říše. Karolinská kultura. Manuskripty. Vývoj písma. Islámská kultura a její role v transferu asijských technologií. 6. Evropský středověk. Vývoj písma. Syntéza insulární a byzantské vizuální kultury. Nejstarší evropské tisky před nástupem knihtisku (14. a 15. století). Dřevořez a další grafické techniky. Vznik záznamu hudby. Heraldika. 7. Průkopníci evropského knihtisku v 15. století. Gutenberg a jeho současníci. Dynamický rozvoj tisku 2. poloviny 15. století. 8. Zásadní přínos renesanční kultury pro rozvoj tištěných médií v Evropě. Knižní kultura renesance, vývoj typografie. Manutius, Jenson, De Spira, Garamond, Melantrich. Grafické umění vrcholné renesance. Dürer, Holbein. 9. Barokní typografie a knižní kultura 17. a 18. století. Zlatý věk francouzské typografie (Ludvík XIV.). Holandské grafické umění (Rembrandt). Technické inovace v oblasti umělecké grafiky (rytina, lept). 10. Grafický design konce 18. století. Anglický klasicismus (Caslon, Baskerville). Nové formy grafických informací ovlivněné vědou (grafy, mapy, schémata využívající matematické logiky a abstrakce). Objev litografie (Senefelder). 11. Technická revoluce 19. století a její zásadní vliv na kvantitativní šíření tištěných médií všeho druhu. Litografie, chromolitografie. Rotační tisk. Linotype. Vynález fotografie a fotolitografie. Sítotisk. Fotografie. 12. Vliv impresionismu a postimpresionismu. Plakát a časopis nejen jako nositelé verbální informace, ale především jako platforma progresivního vizuálního sdělení a životního stylu. Konec 19. století. Secese a nové vizuální formy. 13. Přelom 19. a 20. století. Vrcholná secese a geometrická moderna. Corporate identity firem a médií, katalogy a komerční grafika. Komiks. Odborné časopisy. Odborná edukace. Avantgardní umělecké směry počátku 20. století.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na vysvětlení specifik grafického designu a jeho místa ve vizuální a hmotné kultuře v historickém kontextu. Obsah umělecko-historické složky předmětu je časově vymezen od prvopočátků grafického projevu zhruba do přelomu 19. a 20. století a poskytne přehled o vývoji fenoménu grafických umění spjatého s vývojem grafických technik, problematice vzniku a vývoje vizuálních systémů a sémantickým a psychologickým aspektům grafické tvorby.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
|
|
Doporučená literatura
|
-
Hollis, R. Stručná historie grafického designu. Praha, 2015.
-
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dejín grafického dizajnu. Slovenské centrum dizajnu, Bratislava, 2006. ISBN 80-968658-5-4.
-
MEGGS, Philip; PURVIS, Alston. Meggs´ History of Graphic Design. John Wiley and Sons, New Jersey, 2016. ISBN 978-1-119-13623-1.
|