|
Vyučující
|
-
Polanecký Jaroslav, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Design 1. poloviny 40. let - II. světová válka. Přerušená kontinuita přirozeného vývoje designu. Radikální rozvoj vědy a výzkumu, metod práce a efektivity masové industriální produkce. Vojenský průmysl jako nejprogresivnější oblast rozvoje. Stagnace všech ostatních oblastí. 2. Politické a ekonomické uspořádání světa po II. světové válce. Rozdělení na "východ" a "západ" a dopady geopolitického vývoje na oblast designu, včetně teoretické reflexe a historického zhodnocení role designu. 3. USA jako průmyslová velmoc určující životní styl "západu" a ovlivňující zbytek světa. Designérská studia (Raymond Loewy). Výstava Organic Design in Home Furnishing v MOMA (1941) jako počátek éry emancipace designu. 4. Kontinuita internacionálních stylových tendencí z 30. let. Poválečný funkcionalismus, art deco a streamline (proudnicový design). Vliv na současný design. 5. Technologický rozvoj, počátek masového využívání plastů a umělých vláken ve všech oblastech designu. Od konce 50. let high-tech a "kosmické" materiály, které se postupně stávají součástí běžného života. 6. Organický design. Původně zaměřený na využití tradičních materiálů (dřevo, sklo) se v éře plastů stává svébytným nositelem vizuálních informací a praktických řešení. (Aalto, Eamesovi, Saarinen, Jacobsen). 7. Funkcionalistické tendence designu 50. a 60. let. Německý design pod vlivem školy v Ulmu. Gute Form, Dieter Rahms a jeho designérské "desatero". Vliv na poválečný japonský design. Počátky environmentálního přístupu. 8. Specifická situace vývoje designu v komunistických zemích. Vliv ideologie na designérskou praxi a na teoretickou reflexi oboru. Srovnání vývoje v německých státech (SRN, NDR) a v Sovětském svazu. 9. Československý design. Význam vzdělávacích institucí, výrobců a designérských pracovišť. Role užitého umění. 10. Skandinávský design. Rozdílný společenský a politický vývoj v severských zemích od počátku 40. let a jejich zásadní přínos pro rozvoj oboru. Osobnosti a výrobci. Sason, Jacobsen, Panton, Wirkkala, Ikea, Iitalla atd. 11. Italský design. Kontinuita moderního designu od 30. do 60. let a zároveň jedno z ohnisek vzniku postmoderního designu. Nové pojetí designu jako zábavného společníka bez přímého vztahu v pragmaticky chápané funkci produktu. 12. Britský a francouzský design. Radikální přínos zejména v oblasti pop kultury v 60.-80. letech. 13. Vizuální a technologické trendy současného designu. Prezentace designu a jeho teoretická reflexe.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz je zaměřen na zdroje současného designu formovaného vývojem v 2. polovině 20. století. Pozornost je věnována odlišnému vývoji oboru v totalitních režimech a v zemích s tržním hospodářstvím a teoretické reflexi designu v sociálním a environmentálním kontextu. Zdůrazněna je role vzdělávacích a sbírkových institucí.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. aktivní účast při konzultacích v rámci předmětu
|
|
Doporučená literatura
|
-
COLLINS, Michael. Towards Post-Modernism. Design Since 1851. British Museum Press, London, 1994. ISBN ISBN 0-7141-0570.
-
Hauffe, Thomas. Design. HAUFFE, Thomas, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
-
Heskett, John. Industrial Design. Thames and Hudson, London, 1997. ISBN 0-500-20181-1.
-
KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2009. ISBN 978-80-86863-28-3.
|