Předmět: Dějiny a teorie designu I

« Zpět
Název předmětu Dějiny a teorie designu I
Kód předmětu KDT/FU067
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Polanecký Jaroslav, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Principy průmyslového designu. Podmínky pro vznik designu obecně a vymezení jeho působnosti. Specifika užitého umění, uměleckých řemesel a jejich vliv na průmyslový design. 2. Počátky industrializace a sériové výroby - antické, středověké a renesanční kořeny. Barokní manufaktury. 3. Technická revoluce 18. století. Průkopníci nových způsobů výroby. Počátky designérské profese. Wedgwood, Boulton. 4. Provázanost architektury, výtvarného a užitého umění a industriálního prostředí. Vliv baroka, klasicismu a romantismu na design 19. století. 5. Polovina 19. století. Eklektické vizuální tendence versus dynamický vývoj technologií v druhé fázi technické revoluce. Lisované sklo, litina, beton, nové materiály. 6. Světová výstava v Londýně 1851. Vznik specializovaných vzdělávacích institucí pro designéry a řemeslníky (South Kensington, Uměleckoprůmyslová škola). Role sbírkových institucí uměleckoprůmyslového typu (Victoria and Albert Museum, Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze). Dobová teoretická reflexe průmyslu a užitého umění. 7. Formování moderních principů průmyslové výroby v 2. polovině 19. stol. Specializace výroby, podíl nekvalifikované dělnické práce. Hromadná sériová výroba a její standardizace. Nástup USA. Plynofikace, elektrifikace. 8. Hnutí Arts and Crafts jako reakce na industriální produkci. Řemeslo versus tovární výroba. Estetické hnutí v sociálním a ekonomickém kontextu konce 19. stol. 9. Vznik specializované profese - průmyslový designér. Christopher Dresser. 10. Vliv mimoevropských kultur na proměnu estetických kánonů designu konce 19. stol. Japonské užité umění a tradiční architektura jako zdroj nových podnětů. 11. Design přelomu 19. a 20. století. Vliv moderních uměleckých směrů. Secese. 12. Průkopníci moderního designu a významní výrobci přelomu 19. a 20. stol. Důležitá role architektury. 13. Významné sbírkové a výstavní instituce v ČR a zahraničí. Odborná literatura (dobová a současná).

Studijní aktivity a metody výuky
nespecifikováno
Výstupy z učení
Kurz je zaměřen na vysvětlení základních pojmů v oblasti designu, na vznik a evoluci oboru design od počátků industrializace a jeho další vývoj do počátku 20. století včetně vzniku výstavních, sbírkových a vzdělávacích institucí. Pozornost je rovněž věnována problematice dobové a současné teoretické reflexe designu 19. století a jeho prezentace.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
nespecifikováno
Doporučená literatura
  • COLLINS, Michael. Towards Post-Modernism. Design Since 1851. British Museum Press, London, 1994. ISBN ISBN 0-7141-0570.
  • Hauffe, Thomas. Design. HAUFFE, Thomas, 2004. ISBN 80-251-0284-X.
  • Heskett, John. Industrial Design. Thames and Hudson, London, 1997. ISBN 0-500-20181-1.
  • KOLESÁR, Zdeno. Kapitoly z dějin designu. Praha, 2009. ISBN 978-80-86863-28-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr