|
Vyučující
|
-
Polanecký Jaroslav, PhDr. Ph.D.
-
Hejný Kryštof, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Islám - vývoj, základní periodizace, klasický styl a architektura, tři pozdní říše, proměny v islámském umění. 2. Doba románská. Šperkařství, práce z kovů, keramika, práce ze slonoviny, knižní malba, sklářství, iluminace. 3. Umění doby raně gotické. Obytný interiér, nábytek - typologie, výzdobné techniky. Klášterní a řemeslnické dílny. 4. Středověká společnost a cechy. Sklářství v západní a střední Evropě, technologie, tvary, zdobné techniky. Architektura. 5. Renesance. Proměna interiéru, nábytek, benátské sklářství. Architektura, nástěnná malba, keramika, zlatnictví. 6. Manýrismus s přihlédnutím k českým zemím - opětovné využití řezby při zušlechťování skla, vliv italské majoliky. 7. Užité umění 17. století - přechod od manýrismu po baroko. Nábytkářství, české sklářství, fajáns. 8. Triumf baroka 1700-1740. Proměny interiéru a nábytkářství, textilie, české řezané sklo - jeho kořeny. 9. Od baroka k rokoku. Vrchol sklářství, rozvoj nových technologií v keramice - evropský porcelán; měkká kamenina. 10. Klasicismus - výtvarný projev v užitém umění. Ornamentika, pojetí barvy - vývoj od klasicismu k empíru. 11. Empír - vliv císařství a napoleonských tažení - empírový interiér a jeho ornamentika.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz Dějiny hmotné kultury III. je zaměřen na genezi hmotné kultury, zejména pak uměleckého řemesla a užitého umění. Základ tvoří tematický okruh uměleckohistorický zasazený do kulturněhistorického rámce, jehož cílem je podat přehled vývoje hmotné kultury v kontextu kulturní historie Evropy s akcentem na středoevropský prostor a vývoj uměleckohistorických stylů, osvětlit souvislosti mezi kategoriemi umění a řemesla, s přihlédnutím k dobovým uměleckým teoriím, zaměřit se na funkce výtvarného umění, symboliky. Zvláštní důraz se klade na interdisciplinární přístup k dané problematice. Studenti získají základní přehled uměleckohistorický, jakož i historický. Důraz je pak kladen na osvojení si bezpečné znalosti základních pojmů i odborné terminologie, vývojových směrů uměleckého řemesla, užitého a výtvarného umění a výtvarných technik jejich uplatnění ve vlastní umělecké či kurátorské praxi.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
ADLEROVÁ, Alena; NEŠLEHOVÁ, Mahulena a Vojtěch LAHODA, ed. Dějiny českého výtvarného umění. (IV/1), (IV/2),,1890/1938. Praha: Academia, 1998.
-
BÁRTL, Lukáš; TRNKOVÁ, Petra. Fotografie především. Barrister a Principal, 2018.
-
JANSON, Horst Woldemar; DAVIES, Penelope J. E.; FOX HOFRICHTER, Frima; JACOBS, Joseph F.; SIMON, David L.; ROBERTS, Ann S. Janson's History of Art: The Western Tradition Reissued Edition (8th Edition).. Prentice Hall, Upper Saddle River, 2011.
-
Morant De, Henry. Dějiny užitého umění. Od nejstarších dob po současnost. Odeon, Praha, 1983.
-
Mrázek, Ivan. Drahé kameny od renesance po secesi. Masarykova univerzita, 2017.
-
PETRASOVÁ, Taťana; LORENZOVÁ, Helena (edd.). Dějiny českého výtvarného umění III/1-2. Academia, Praha, 2001.
-
PETRASOVÁ, Taťana; ŠVÁCHA, Rostislav. Dějiny umění v Českých zemích 800-2000. Artefactum, Praha, 2017. ISBN 978-80-904534-8-7.
-
Švácha, Rostislav. Od moderny k funkcionalismu: proměny pražské architektury první poloviny dvacátého století. Odeon, Praha, 1985.
-
VONDRÁČEK, Radim. Biedermaier. Umění a kultura v Českých zemích 1814-1848. Praha, 2008.
|