|
Vyučující
|
-
Polanecký Jaroslav, PhDr. Ph.D.
-
Stolárová Lenka, Mgr.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Blíže k materii - techniky a technologie, analýza a interpretace výtvarného díla, jejich možnosti i omezení. 2. Výzdoba a výzdobné prvky napříč staletími. Základní orientace v problematice. 3. Evropské pravěké umění a jeho reflexe. 4. Předkolumbovské umění. Materiály, užité techniky, malba, keramika, šperky, zlatnictví, práce v kovu, textil. 5. Přední Asie. Materiály, užité techniky, malba, keramika, šperky a zlatnictví, práce v kovu. Textilní památky. 6. Pozdní babylonské umění. Iránské umění. Mezopotámie. Architektura, nástěnná malba, keramika, zlatnictví. 7. Egypt. Typologie a techniky výroby starověkého nábytku, sklářství, keramika, práce v kameni, šperkařství. 8. Kréta a Mykény. Architektura, nástěnná malba, keramika, zlatnictví a jejich vliv na západní výtvarnou tradici. 9. Řecký zázrak - architektura, sochařství, malířství, umělecké řemeslo. 10. Etruskové. Nástěnné malby, sochařství, keramika, kultura bydlení a nábytkářství. 11. Řím - kultura bydlení, techniky nábytkářství, sklářství - vlivy, rozvoj, tvarosloví, techniky zpracování. 12. Byzantské umění a raně křesťanské umění. 13. Insulární umění a doba předrománská. Šperkařství, práce z kovů, keramika, zlatnictví, textil, práce ze slonoviny
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz Dějiny hmotné kultury I. je zaměřen na genezi hmotné kultury, zejména pak uměleckého řemesla a užitého umění. Základ tvoří tematický okruh uměleckohistorický zasazený do kulturněhistorického rámce, jehož cílem je podat přehled vývoje hmotné kultury v kontextu kulturní historie Evropy s akcentem na středoevropský prostor a vývoj uměleckohistorických stylů, osvětlit souvislosti mezi kategoriemi umění a řemesla, s přihlédnutím k dobovým uměleckým teoriím, funkce výtvarného umění, symboliky. Zvláštní důraz se klade na interdisciplinární přístup k dané problematice. Studenti získají základní přehled uměleckohistorický, jakož i historický. Studium v obou tematických okruzích je konstruováno tak, aby se jejich studijní zaměření navzájem co nejvíce prolínalo. Důraz je pak kladen na osvojení si bezpečné znalosti základních pojmů i odborné terminologie, vývojových směrů uměleckého řemesla, užitého a výtvarného umění a výtvarných technik jejich uplatnění ve vlastní tvůrčí praxi.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
BOUZEK, Jan; ONDŘEJOVÁ, Iva. Periklovo Řecko. Mladá fronta, Praha, 1989.
-
HAYNES, Sybille. Etruscan Civilisation: A Cultural History. J. Paul Getty Museum, Los Angeles, 2000.
-
JANSON, Horst Woldemar; DAVIES, Penelope J. E.; FOX HOFRICHTER, Frima; JACOBS, Joseph F.; SIMON, David L.; ROBERTS, Ann S. Janson's History of Art: The Western Tradition Reissued Edition (8th Edition).. Prentice Hall, Upper Saddle River, 2011.
-
Morant De, Henry. Dějiny užitého umění. Od nejstarších dob po současnost. Odeon, Praha, 1983.
-
RILEYOVÁ, Noël. Dějiny užitého umění. Slovart, Praha, 2003.
|