Předmět: Teorie nových médií II

« Zpět
Název předmětu Teorie nových médií II
Kód předmětu KDT/FU044
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svejkovský Zdeněk, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina (stručné shrnutí pojmů, seznámení s průběhem výuky). 2. Animace I (animovaný film, abstraktní film, historie). 3. Animace II (počítačová animace a její využití dnes). 4. Animace III (počítačová animace v galerii, autoři). 5. Net art I (Historie internetu, současné trendy, teoretická reflexe). 6. Net art II (Internetové umění, teorie, autoři, Net.art, neen). 7. Postinternet (teorie, Postinternet art, autoři, návrat do galerií). 8. Bio art (autoři, historie, popularizace vědy). 9. Nové trendy I (VR, Big data, AI, vesmír, pojmy, technologie, proměny vnímání pojmů napříč historií). 10. Nové trendy II (nové trendy a jejich reflexe v umění, autoři, díla, postoj teoretiků, generace onlife, ekologie nových médií atd.). 11. Festivaly novomediálního umění (od efektní podívané a kýče k umění).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cyklus přednášek, zaměřujících se na problematiku nových médií. Studenti se seznámí jak s teorií, tak s s významnými novomediálními uměleckými díly, napříč jednotlivými oblastmi (Video art, Sound art, Net art, Postinternet art, Game art, Bio art apod.). Krom historického kontextu, teorie a výčtu autorů jsou přednášky otevřeny též oblastem novomediální teorie, kde bude cílem představit aktuálně vznikající teoretické práce, manifesty, zmínit podstatné teoretiky i umělce.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ Helena. Umění počítačových her. NAMU, 2017.
  • Bordwell, David; Thompsonová, Kristin. Umění filmu, Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011.
  • CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Tranzit, Praha, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
  • DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce. Jak infosféra mění tvář lidské reality.. Karolinum, 2019.
  • JANOŠČÍK, Václav (ed.). Objekt. Kvalitář, s. r. o. Praha, 2015.
  • Kholeif, Omar. You Are Here: Art After the Internet.. Cornerhouse Publications Ltd., 2014. ISBN 978-0-9569571-7-7.
  • MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Karolinum, Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
  • MEIXNEROVÁ, Marie. . # mm net art / Internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Pastiche Filmz, Olomouc, V rámci Edice PAF, 2014. ISBN 978-80-87662-06-9.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thames & Hudson, 2015.
  • QUARANTA, Domenico. AFK Texts on Artists 2011-2016. Link Editions, Brescia, 2016.
  • Quaranta, Domenico. Beyond New Media Art. San Francisco, California: LiNK Editions, Brescia, 2013. ISBN 978-1-291-37697-5.
  • RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • WEIBEL, Peter. Sound art: Sound as a Medium of Art. MIT Press, 2019. ISBN 9780262029667.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr