Předmět: Teorie nových médií I

« Zpět
Název předmětu Teorie nových médií I
Kód předmětu KDT/FU043
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Svejkovský Zdeněk, MgA. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Úvodní hodina (stručné shrnutí pojmů, seznámení s průběhem výuky). 2. Nová média obecně (teoretické přístupy, historie, autoři, digitální gramotnost). 3. Nová média v umění (problematika pojmu a jeho vývoj). 4. Pohyblivý obraz I (film, experimentální film, historie, autorský film). 5. Pohyblivý obraz II (od filmové eseje k videoeseji, současná videoesejistika). 6. Pohyblivý obraz III (mobil, internet, YouTube, současné trendy konzumování pohyblivého obrazu apod.). 7. Video art I (od videokamery k digitální éře, historie, autoři). 8. Video art II (dnešní pozice videoartu, film v galerii, autoři). 9. Game art I (game studies, historie videoher). 10. Game art II (game studies, komerční produkce videoher versus indie games). 11. Game art III (počítačová hra v galerii, autoři, herní aktivismus). 12.-13. Sound art I (historie, od doby elektrické přes dobu magnetickou až k době digitální).

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cyklus přednášek a cvičení, zaměřujících se na problematiku nových médií. Studenti se seznámí jak s teorií, tak s významnými novomediálními uměleckými díly, napříč jednotlivými oblastmi (Video art, Sound art, Net art, Postinternet art, Game art, Bio art apod.). Krom historického kontextu a výčtu autorů jsou přednášky otevřeny též oblastem novomediální teorie, kde bude cílem představit aktuální teoretické práce, manifesty, zmínit podstatné teoretiky i umělce.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • BENDOVÁ Helena. Umění počítačových her. NAMU, 2017.
  • Bordwell, David; Thompsonová, Kristin. Umění filmu, Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011.
  • CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Tranzit, Praha, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
  • DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
  • FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce. Jak infosféra mění tvář lidské reality.. Karolinum, 2019.
  • JANOŠČÍK, Václav (ed.). Objekt. Kvalitář, s. r. o. Praha, 2015.
  • Kholeif, Omar. You Are Here: Art After the Internet.. Cornerhouse Publications Ltd., 2014. ISBN 978-0-9569571-7-7.
  • MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Karolinum, Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
  • MEIXNEROVÁ, Marie. . # mm net art / Internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Pastiche Filmz, Olomouc, V rámci Edice PAF, 2014. ISBN 978-80-87662-06-9.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thames & Hudson, 2015.
  • QUARANTA, Domenico. AFK Texts on Artists 2011-2016. Link Editions, Brescia, 2016.
  • Quaranta, Domenico. Beyond New Media Art. San Francisco, California: LiNK Editions, Brescia, 2013. ISBN 978-1-291-37697-5.
  • RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
  • WEIBEL, Peter. Sound art: Sound as a Medium of Art. MIT Press, 2019. ISBN 9780262029667.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr