|
Vyučující
|
-
Svejkovský Zdeněk, MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvodní hodina (stručné shrnutí pojmů, seznámení s průběhem výuky). 2. Nová média obecně (teoretické přístupy, historie, autoři, digitální gramotnost). 3. Nová média v umění (problematika pojmu a jeho vývoj). 4. Pohyblivý obraz I (film, experimentální film, historie, autorský film). 5. Pohyblivý obraz II (od filmové eseje k videoeseji, současná videoesejistika). 6. Pohyblivý obraz III (mobil, internet, YouTube, současné trendy konzumování pohyblivého obrazu apod.). 7. Video art I (od videokamery k digitální éře, historie, autoři). 8. Video art II (dnešní pozice videoartu, film v galerii, autoři). 9. Game art I (game studies, historie videoher). 10. Game art II (game studies, komerční produkce videoher versus indie games). 11. Game art III (počítačová hra v galerii, autoři, herní aktivismus). 12.-13. Sound art I (historie, od doby elektrické přes dobu magnetickou až k době digitální).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cyklus přednášek a cvičení, zaměřujících se na problematiku nových médií. Studenti se seznámí jak s teorií, tak s významnými novomediálními uměleckými díly, napříč jednotlivými oblastmi (Video art, Sound art, Net art, Postinternet art, Game art, Bio art apod.). Krom historického kontextu a výčtu autorů jsou přednášky otevřeny též oblastem novomediální teorie, kde bude cílem představit aktuální teoretické práce, manifesty, zmínit podstatné teoretiky i umělce.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
BENDOVÁ Helena. Umění počítačových her. NAMU, 2017.
-
Bordwell, David; Thompsonová, Kristin. Umění filmu, Úvod do studia formy a stylu. AMU Praha, 2011.
-
CAGE, John. Silence: přednášky a texty. Tranzit, Praha, 2010. ISBN 978-80-87259-07-8.
-
DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-2815-8.
-
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce. Jak infosféra mění tvář lidské reality.. Karolinum, 2019.
-
JANOŠČÍK, Václav (ed.). Objekt. Kvalitář, s. r. o. Praha, 2015.
-
Kholeif, Omar. You Are Here: Art After the Internet.. Cornerhouse Publications Ltd., 2014. ISBN 978-0-9569571-7-7.
-
MANOVICH, Lev. Jazyk nových médií. Karolinum, Praha, 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
MEIXNEROVÁ, Marie. . # mm net art / Internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Pastiche Filmz, Olomouc, V rámci Edice PAF, 2014. ISBN 978-80-87662-06-9.
-
Paul, Ch. Digital Art. Thames & Hudson, 2015.
-
QUARANTA, Domenico. AFK Texts on Artists 2011-2016. Link Editions, Brescia, 2016.
-
Quaranta, Domenico. Beyond New Media Art. San Francisco, California: LiNK Editions, Brescia, 2013. ISBN 978-1-291-37697-5.
-
RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
-
WEIBEL, Peter. Sound art: Sound as a Medium of Art. MIT Press, 2019. ISBN 9780262029667.
|