|
Vyučující
|
-
Machová Adéla, MgA. Ph.D.
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Kritický design a společenská odpovědnost designéra. Estetika-etika-politika, design angažovaný. 2. Politicky angažovaný designér/ aktivista (Adbusters), Interdisciplinární potenciál designérských aktivit. 3. Postmoderna a kritická reflexe stereotypů masové vizuální kultury. 4. Subverze známých ikon a sloganů se stává součástí nového vizuálního jazyka 80. let 20. století (Barbara Kruger, Victor Burgin, Jenny Holzer). 5. United Colors of Benetton, reklama majoritně určena ke zvýšení politického povědomí a k detabuizaci společenských tabu. 6. Grafický design a genderové kontexty oborového vymezení. 7. Feminismus a avantgarda v zrcadle dějin umění i grafického designu. 8. Mocné ženy anebo ženy moci? Vizuální kultura, reprezentace, ideologie. 9. Kritika společenských klišé spojených s rodovým předurčením 70.-80.let 20.století. Soukromé je politické! Kritika patriarchátu jako instituce prostřednictvím grafických médií. 10. Grafický design jako nástroj sociální kritiky a kritiky mediální manipulace, de-tabuizace sexuality a rozkmitaná identita; pojem queer, transgender. Dialog mezi postmodernizmem a feminizmem se zaměřením na otázky subjektu a rodové identity. 11. Dívčí válka s ideologií: klasické texty angloamerického feministického myšlení. Teorie mocenského rozměru pohledu; Způsoby vidění.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cyklus přednášek a cvičení pokrývá celou škálu oblastí klíčové problematiky, kterou lze označit vztahem pojmů: vizuální kultura, reprezentace a ideologie. Vychází z předpokladu, že vizuální a především grafické praktiky jsou propojené a ovládané mocenskými systémy a že vizuální obrazy jsou do značné míry produktem konkrétních mocenských subjektů, které reprezentují. Předmětem tohoto cyklu se stávají vybrané oblasti grafického designu a vizuálního umění od druhé poloviny 20.století, na kterých lze aplikovat kritickou reflexi zobrazovacích stereotypů masové vizuální kultury s důrazem na konstrukci rodové politiky.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
BOSÁK, Petr; JANSA, Robert. Proto. Grafický design a současné umění. VŠUP a tranzit.cz Praha, 2013.
-
CVIKOVÁ, Jana. Judith Butler - Trampoty s rodom - Feminismus a podrývanie dentity. Aspekt, Bratislava, 2014.
-
Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. Rubato, Praha, 2014.
-
KAVALÍR, Ondřej. John Berger. Způsoby vidění. Labyrint Praha, 2016.
-
Mc Luhan, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
-
OATES-INDRUCHOVÁ, Libora. Dívčí válka s ideologií. Klasické texty angloamerického feministického myšlení. Slon Praha, 1998.
-
ORAVCOVÁ, Jana. Mocné ženy alebo ženy moci? Vizuálna kultura, reprezentácia, ideológia. Csy,s.r.o. Selce, 2014.
-
Petišková, T. Československý socialistický realismus 1948 - 1958. Praha: Gallery, 2002.
|