|
Vyučující
|
-
Machová Adéla, MgA. Ph.D.
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod, klíčové momenty: průmyslová revoluce a vznik plakátu. 2. Grafický design, válka a propaganda. Válečný plakát ve funkci klíčového komunikačního a náborového prostředku. 3. Totalitní diktatury a politická propaganda (Itálie, Německo, SSSR). Hnutí Dada, společenský pohyb a odpor proti jakémukoliv příkoří jako základní princip grafické tvorby. 4. Grafický design jako důležitý prostředek válečné propagace, masová propagace totalitní politické ideologie prostřednictvím využívání technicky reprodukovatelného obrazu - filmu a fotografie a tisku. 5. Filmy Leni Riefenstahl - ukázky k analýze vizuálních nástrojů propagandy. Mýtus a proklamace angažované vizuální produkce bez jakékoli společenské a etické odpovědnosti. 6. Revoluce v umění = revoluce v životě, společensko-politický vývoj v Sovětském Rusku ve 20.-30.letech, nové strategie v obrazových periodikách a fotomontáž, zrovnoprávnění fotografie a textu v grafických projevech, nové prostorové koncepty typografie a politický symbolismus. 7. Filmová a fotografická montáž v Sovětském Rusku. Vizuální nástroje filmové montáže ve službách totalitní ideologie 8. Socialistický realismus a plakát jako prostředek ideologické manipulace. 9. Sociálně - ekonomické kontexty a osobnosti spojené se vznikem korporátní identity. Globální projekty a kampaně kultivující vizuální kulturu v USA. 10. Písmo Helvetica - zrcadlo estetických, formálních, socio-kulturních a ideologických změn probíhajících v euro-americkém kontextu ve 2. polovině 20. století. 11. Evropské poválečné proudy grafického designu navazující na meziválečnou avantgardu, národní historické tradice, lokální specifika, formy nízké kultury: Polsko. 12. Francie: Lidový ateliér (Atelier Populaire), skupina Grapus a protivládní, levicově orientované grafické intervence; Situacionisté, Guy Debord a Společnost spektáklu. 13. Manifest First Things First a programová subverze v grafickém designu na konci 20. století.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cyklus přednášek a cvičení pokrývá celou škálu oblastí klíčové problematiky, kterou lze označit vztahem pojmů: vizuální kultura, reprezentace a ideologie. Vychází z předpokladu, že vizuální a především grafické praktiky jsou propojené a ovládané mocenskými systémy a že vizuální obrazy jsou do značné míry produktem konkrétních mocenských subjektů. Předmětem tohoto cyklu se stávají vybrané oblasti grafického designu a vizuálního umění od konce 19. století do poloviny 20. století, na které lze aplikovat kritickou reflexi stereotypů masové vizuální kultury.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
AULICH, James. Válečné plakáty-Zbraně hromadné komunikace. Naše vojsko, Praha, 2009.
-
BOSÁK, Petr; JANSA, Robert. Proto. Grafický design a současné umění. VŠUP a tranzit.cz Praha, 2013.
-
Hollis, Richard. Stručná historie grafického designu. Rubato, Praha, 2014.
-
KAVALÍR, Ondřej. John Berger. Způsoby vidění. Labyrint Praha, 2016.
-
Mc Luhan, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
-
ORAVCOVÁ, Jana. Mocné ženy alebo ženy moci? Vizuálna kultura, reprezentácia, ideológia. Csy,s.r.o. Selce, 2014.
-
Petišková, T. Československý socialistický realismus 1948 - 1958. Praha: Gallery, 2002.
|