Předmět: The institutional frame of contemporary art I

« Zpět
Název předmětu The institutional frame of contemporary art I
Kód předmětu KDT/FU027
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Szoboszlai János György, PhD., M.A.
Obsah předmětu
1. Theories of the institutional frame (R. Barthes, U. Eco, A. C. Danto). 2. Theories of the institutional frame (C. Owens, M. Rosler). 3. Artworks as propositions for the definition of art (K. Malevich, M. Duchamp, J. Kosuth, J. Beuys, H. Haacke, R. Prince). 4. The mission, structure and activity of art institutions (general models). 5. The mission, structure and activity of museums (specific models). 6. The economy of arts (conceptualisation, production, distrubution, mediation, consumption, market). 7. The private and the non-profit sector (missions, motivations, funding, financing). 8. Cultural policy (history: 20th Century, national socialism, stalinism, democracy, illiberalism). 9. Cultural policy (present: post-soc region). 10. Museums of contemporary art (relevant institutions and activities). 11. Private collections of contemporary art (relevant collections and activities). 12. The art market: galleries (relevant institutions and activities). 13. The art market: fairs and auctions (relevant institutions and activities)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
The course tought in English provides the very basics about institutions of contemporary visual art world, in order to facilitate and support emerging artists, designers and curators to communicate, and collaborate with art organizations, and to enable them to comprehensively understand the big picture of the art world, which is a system of relations and space of transactions. All the subject matters of the lectures are supported by glossary, bibliography and case studies. The aim is to assist emerging artists, designers and curators to act as full time art and design professionals within the context of the current political, economical and cultural tendencies.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • Abbing, Hans. Why Are Artists Poor? - The Exceptional Economy of The Arts. Amsterdam University Press, 2008.
  • Barthes, Roland. "The Death of the Author" in. Image, Music, Text. Fontana Press, 1977.
  • Danto, A. C. Beyond the Brillo Box. The Noonday Press, New York, 1992.
  • Kosuth, Joseph. Art after Philosophy (I-II.). Studio International, 1978.
  • Owens, Craig. From Work to Frame, or, Is There Life After 'Death of the Author. Beyond Recognition - Representation, Power, and Culture", University of California Press, 1992.
  • Rosler, Martha. Lookers, Buyers, Dealers, and Makers: Thoughts on Audience, In Art after Modernism, ed. B. Walllis and M. Tucker, The New Museum odf Contemporary Art, New York. The New Museum of Contemporary Art, New York, 1984.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr