Předmět: Archeologie současného designu II

« Zpět
Název předmětu Archeologie současného designu II
Kód předmětu KDT/FU022
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Štěch Adam, Mgr.
Obsah předmětu
1. Ico a Luisa Parisi a jejich syntéza umění. 2. Carlo Scarpa a architektura detailu. 3. Antonio Bonet Castellana a jeho surrealistický design. 4. Francouzský eekorativní design po druhé světové válce: Maxime Old, Jean Royere, Jacques Adnet, Jacques Quinet, Mathieu Mategot a další. 5. Eklektické tendence Sybolda Van Ravesteyna a Toga Murana. 6. Sir Basil Spence a kolektivní dílo katedrály v Coventry. 7. Lina Bo Bardi a brazilská moderna. 8. Individualistický prostor belgických modernistů. 9. Ernest Fooks a australští imigranti. 10. Reprezentativní interiérový design Jana Šrámka a Zbyňka Hřivnáče. 11. Radikální design a interiéry Nanda Vigo

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Mezi dekorací a architekturou Cyklus přednášek a cvičení zabývající se designem jako nástrojem totálního interiéru a architektury. Tuto symbiózu architektury a designu představíme v podobě interiérů nepříliš známých představitelů modernismu druhé poloviny minulého století. Kurz se zaměřuje na detailní zmapování alternativní historie designu a užitého umění, která se neodehrávala na výrobních linkách masové produkce, ale v pozadí architektonických projektů. Architekti a interiéroví designéři v tomto případě navrhovali jedinečná řešení jako součást komplexního uměleckého vyjádření. Nábytek, svítidla, dveře, zábradlí, okna, krby, výtahy, radiátory, koberce, závěsy, madla, kliky a další jsou v podobných architektonických "gesamtkunstwercích" ojedinělou výpovědí doby, a přesto zůstávají často skryty za stěnami domů. Cyklus 24 přednášek zmapuje některé z významných příkladů tohoto fenoménu, odehrávajícího se mezi lety 1900-1990. (Předmět je zařazen do projektu Rozšíření a zkvalitnění vzdělávání realizovaného formou blended learning.)
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • KAROUS, Pavel. Hotel Praha. Praha, 2019.
  • LA PIETRA, Ugo. Gio Ponti. New York, 2009.
  • MARTIN-VIVIER, Pierre-Emmanuel. Jean Royere, decorateur a Paris. Paříž, 1999.
  • MERRILL, Todd, IOVINE, Julie V. Modern Americana. New York, 2008.
  • Michl, J. Tak nám prý forma sleduje funkci. Sedm úvah o designu vůbec a o chápání funkcionalismu zvlášť. UMPRUM, 2003.
  • NIGGL, Reto, Eckart Muthesius. The Maharaja's Palace in Indore. Německo, 1996.
  • PLUMMER, Henry. The Experience of Architecture. Londýn, 2016.
  • SAINT-PIERRE, Raphaelle. Villas en France 60-70. Paříž, 2013.
  • SHERIDAN, Michael, Landmarks. The Modern House in Denmark. Ostfildern, 2014.
  • The Japanese House. Architecture and Life after 1945. Benátky, 2016.
  • WILLIAMSON, Leslie. Modern Originals. New York, 2014.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr