|
Vyučující
|
-
Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Procesuální a participační tendence v umění I. Rekonstrukce; dekonstrukce; recyklace; apropriace. 2. Procesuální a participační tendence v umění II. Transdisciplinarita a multižánrovost uměleckého díla. 3. Umění péče; akcentace sociálního a užitného rozměru uměleckého díla stojícího na pomezí sociálního projektu, performance a hudebního či divadelního představení. 4. Umění a věda. Analytický přístup umělce k předmětu vlastního "vizuálního výzkumu". 5.-6. Metoda experimentu v umění; komparace; archivace zdrojů; aplikace "vědeckých postupů" na vybraný jev; kreativní použití dalších metod užívaných primárně v exaktních vědách. 7. Art & Design. Futuristické vize; "Gesamtkunstwerk" přelomu milénia; transdisciplinarita; postprodukce. 8.-9. Globální a "glokální" umění v éře postkolonialismu. Celosvětově synchronní prosazování aktuálních uměleckých tendencí na všech kontinentech; umění minorit; umění a migrace. 10. Umělecký provoz po nástupu informačních technologií; sdílení uměleckých trendů v éře internetu a sociálních sítí. 11. Prezentace seminární práce, závěrečná diskuse
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Povinně volitelný kurz představuje doplňující prvek hlavní výkladové linie dějin umění kladoucí si za cíl představit posluchačům nižšího ročníku základní tendence, které určovaly dynamiku vývoje výtvarného umění posledního půlstoletí. Důraz je kladen na vývojové linie předcházející aktuální podobě výtvarného umění a uchopení různorodých forem současné výtvarné produkce. Kurz celostním způsobem analyzuje vybrané kapitoly výtvarného umění závěru 20. století, charakterizuje globální umělecké tendence počátku 21. století i vytyčuje směřování aktuálních uměleckých trendů, a to ve snaze o základní prognózu dalšího vývoje na poli současné vizuální kultury. Výuka spočívá v prezentaci modelových témat vnímaných nejen jako klíčová východiska, ale především jako logické důsledky předcházejícího vývoje dějin umění, jako determinanty politické situace i celkového společenského klimatu této epochy. Účastníci kursu jsou vtahováni do diskuse, spolumoderují tematické okruhy a multimediálními prostředky jsou seznamováni s podobou a interpretací konkrétních děl. V seminární práci reagují na aktuální dění tvůrčí autoreflexí - zvolené téma prezentují v rovině konceptu v závěru semestru během společné diskuse. (Předmět je zařazen do projektu Rozšíření a zkvalitnění vzdělávání realizovaného formou blended learning.)
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
BYUNG-CHUL, Han. Vyhořelá společnost. Rybka Publishers, Praha, 2016.
-
e-flux. What is Contemporary Art?. Sternberg Press, Belín, 2010.
-
FUKUYAMA, F. Konec dějin a poslední člověk. Rybka Publisher, 2002. ISBN 80-86182-27-4.
-
Janoščík, Václav. Objekt. Praha: Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 80-260-8639-0.
-
Krauss, Rosalind. Perpetual Inventory. MIT Press, Cambridge - London, 2010.
-
Lévy, Pierre. Kyberkultura. Karolinum, 2000.
-
McLuhan, H.M. Člověk, média a elektronická kultura, Jota s.r.o., Brno. JOTA, 1996.
-
RUSH, M. New Media in Art. Londýn, Thames & Hudson, 2005.
-
SOKOLÍČKOVÁ, Zdenka (ed.). Kyber a eko. Host, Brno, 2019.
-
ZÁLEŠÁK, J. Apocalypse Me. FAVU VUT, 2016.
|