|
Vyučující
|
-
Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Tradice? Současnost! Vztah klasických médií a nových témat ve výtvarném umění poslední třetiny 20. století. 2. Osobní mytologie. Reflexe tématu ve fotografii, videoartu a kinematografii 80. a 90. let 20. století. 3. Hledání identity (identit). Jednotlivec vs. zástupy v postmoderní společnosti. 4. Legalizace intimity. Umělecké dílo jako vrstvení paměti a otisk pocitů. 5. Historie a umění I. Reflexe dějinných událostí 20. století; zejména 2. světové války, a především holocaustu. 6. Historie a umění II. Reflexe dějinných událostí 2. poloviny 20. století. 7. East-side Story. Rozměr ironie, paradoxu a metafory v umění vytvářeném za "železnou oponou". 8. Kontextualizace umění balkánských zemí v 90. letech 20. století a na počátku 21. století. 9. What´s the Time? Čas - pomíjivost - věčnost a proměny vnímání daných paradigmat v současném umění; relativizace časové distance s nástupem virtuální reality. 10. Aktivismus. Umění (ne)měnící svět I. Dvougenerační komparace; umělecká reflexe sociálně angažovaného občanského přístupu v 80.-90. letech 20. století. 11. Aktivismus. Umění (ne)měnící svět II. Dvougenerační komparace; umělecká reflexe aktivistického umění po nástupu ekonomické krize v roce 2008; ekonomika vs. demokracie; hnutí Occupy Wall Street; DIY aktivity. 12. Alternativní způsob tvorby; alternativní distribuce vizuální zkušenosti (a vědomosti); alternativní životní styl. 13. Prezentace seminární práce.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz představuje doplňující prvek hlavní výkladové linie dějin umění kladoucí si za cíl představit základní tendence, které určovaly dynamiku vývoje výtvarného umění posledního půlstoletí. Důraz je kladen na vývoj předcházející aktuální podobě výtvarného umění a uchopení různorodých forem současné produkce. Kurz celostním způsobem analyzuje vybrané kapitoly výtvarného umění závěru 20. století, charakterizuje globální umělecké tendence počátku 21. století i vytyčuje směřování aktuálních uměleckých trendů, a to ve snaze o základní prognózu dalšího vývoje vizuální kultury. Výuka spočívá v prezentaci modelových témat vnímaných nejen jako klíčová východiska, ale především jako logické důsledky předcházejícího vývoje dějin umění, jako determinanty politické situace i celkového společenského klimatu. Účastníci jsou vtahováni do diskuse, spolumoderují tematické okruhy a multimediálními prostředky jsou seznamováni s interpretací konkrétních děl. V seminární práci reagují na aktuální dění na české výtvarné scéně a zvolené téma prezentují v závěru semestru během společné diskuse.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
Belting , H. Konec dějin umění. Praha, 2000.
-
Bourriaud, N. Altermodern. Tate, London, 2009.
-
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Janoščík, Václav. Objekt. Praha: Kvalitář s.r.o., 2015. ISBN 80-260-8639-0.
-
Ševčík, J.; Jeřábková, E. Mezi první a druhou moderností. 1985-2012. VVP, Praha, 2012.
-
Ševčík, J.; Morganová, P.; Nekvindová, T.; Svatošová, D. (eds.). České umění 1980-2010. VVP,Praha, 2012.
-
Žižek, S. Podkova nade dveřmi. VVP, Praha, 2008.
|