|
Vyučující
|
-
Widžová Petra, MgA.
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Zvláštnosti elektronicko-mediálních světů, změna kategorií a kriterií. Přechod od analogového obrazu k digitálnímu, jejich vzájemná koexistence. První nástroje, syntezátorové video (Steina a Woody Vasulkovi). 2. Audio-umění, zvukové krajiny a akustický design (W. Welsch, R. Murray Schafer, D. Kahn). 3. Vztah fotografie a hudby. Fotografie komunikující sociální a kulturní proměny spojené s populární hudbou. 4. Vztah fotografie a slova. Současné mezioborové kritické teorie o vztahu fotografie a vidění, o moci jazyka a moci pohledu. Fotografie a grafika. Vizuální slast a narativní film. 5. Fotografie, nové média a tělo, uplatnění feministické, technoscience a queer teorie v současné vizuální kultuře. D. Haraway (pojmy transgender, manifest kyborgů, post-genderové tělo). 6. Fotografie Blízkého východu, interpretace sociologických a psychologických jevů spojených s problematikou vyloučení, vykořenění národní identity a s kulturním nomádstvím. 7. Průkopnická tvorba v oblasti hybridních forem uměleckého filmu na přelomu tisíciletí, zpracovávání existující kultury formou koláže (E. L. Ahtila, Ch. Marclay). 8. Užitá fotografie a postmoderna, rozmývání hranic. Fotografie v komerční, časopisecké a marketingové komunikaci. (R. Avedon, Pirelli, Benetton, Barnbrook, W.Tillmans, M. Parr, D. LaChapelle). 9. Fotografická ilustrace - žánr spojující fotografii a literární text. Česká a slovenská tvorba. 10. Fotografie střední a východní Evropy po pádu komunistických režimů. Subverze jazyka marketingových ikon a sloganů jako součást nového kriticizmu fotografie, (Trio Sarajevo, NSK, J. David, Y. Lemel, Z. Libera). 11. Reflexe časovosti v současné umělecké fotografii v různých rovinách, teorie a praxe destabilizace konvenčního lineární pojetí času (H. Sugimoto, J. Wall, F. Tan, R. Koselleck, G. Didi-Huberman, B. Groys). 12.-13. Prezentace a rozbor vybraných filmů a textů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cílem přednáškového kurzu je obeznámit studenty prostřednictvím kritické perspektivy se světovým kontextem fotografické, filmové a videoartové po roce 1980. V návaznosti na Teorii a dějiny fotografie a nových médií VI bude předmětem kurzu i provázanost fotografie a užitých forem umění, případně komerční produkce: reklamní, módní, časopisecká fotografie, fotografie v hudebním průmyslu, akustický design, fotografická ilustrace. Za tímto účelem se kurz zaměří na vybrané aspekty současné fotografie, které iniciují kritickou úvahu o nebezpečných společenských zobrazovacích stereotypech tak v dějinách umění jako i v současném kulturním a tržním provozu, ale i přehled vizuálních, masmediálních a genderových studií a teorií.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
Cotton, Charlotte. The Photography as Contemporary Art. Thames & Hudson, 2009.
-
Cseres, J.; Murin, M. Od analógového k digitálnemu..Nové pohľady na nové umenia v audiovizuálnom veku. Bánská Bystrica, Fakulta výtvarných umení AU, 2010.
-
KAVALÍR, Ondřej. John Berger. Způsoby vidění. Labyrint Praha, 2016.
-
Silverio, R. Postmoderní fotografie. AMU Praha, 2007.
-
SKOPALOVÁ, Eva; JANOŠČÍK, Václav. Návrat do budoucnosti. UMPRUM Praha, 2019.
|