|
Vyučující
|
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Reportážní a dokumentární fotografie pod bezprostředním vlivem druhé světové války. Váleční korespondenti a korespondentky, fotoagentury. 2. Osvobození a čeští fotografové. 3. Poválečný humanismus ve fotografii, agentura Magnum a její členové, bilance výstavy Lidská rodina. 4. Newyorská škola fotografie v konfrontaci s humanistickým dokumentem. 5. Subjektivní a výtvarné projevy ve fotografii v poválečném období v Evropě a v USA, situace v poraženém Německu po roce 1945 a Skupina Fotoform, časopis Aperture a fenomén subkultury v USA. 6. Přesahy výtvarné a inscenované fotografie v 50. letech u nás, nové postavení fotografie v kontextu aktuálního uměleckého dění. 7. Reklamní a módní fotografie u nás a ve světě v první polovině 20. století. Meziválečná česká a slovenská reklamní fotografie. Poválečný high class portrét ve světě. 8. Ženské tělo jako médium i předmět reklamního sdělení, propojení ženské tělesnosti se společenskou a mediální konstrukcí genderu; mocenský rozměr pohledu. 9. Československá filmová nová vlna a ženská filmová tvorba v kontextu avantgardy, Věra Chytilová a Ester Krumbachová. 10. Změny ve vnímání pozice fotografie od 60. let 20. století, základní rozdělení konceptuálních přístupů 11. Prezentace a rozbor vybraných filmů a teoretických zdrojů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cyklus přednášek zaměřený na dějiny evropské a americké fotografie první poloviny 20.století s vybranými tematickými přesahy do dějin kinematografie, videoartu a spřízněných filmových a vizuálních teorií. Mimořádný důraz bude klást na kritickou reflexi aspektů obrazové manipulace ve službách totalitních ideologií. Předmětem tohoto cyklu se stávají vybrané osobnosti a hnutí válečného a humanistického dokumentu a přelomové výstavní projekty, které významně přispěly k emancipaci fotografie jako moderního obrazového ale i uměleckého média. Samostatný celek tvoří přednášky zaměřené na konstituování reklamní a módní fotografie a poválečné výtvarné a subjektivní fotografie.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMOVE, Ján. Bože môj, čo sú to za ľudia. Poznámky (nielen) k americkej filmovej avantgarde. FVU AU Banská Bystrica, 2018.
-
ANDĚL, Jaroslav. Česká fotografie 1840-1950, Příběh moderního média. KANT, Praha, 2004.
-
CÍSAŘ, K. Co je to fotografie?. Herrmann a synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
POSPĚCH, Tomáš. Myslet fotografii. Česká fotografie 1938-2000. PositiF a Dost, Praha, 2014.
-
Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abaville Press, New York, 1989.
-
VANČÁT, Pavel. Alexandr Hackenschmied: Od fotografie k filmu. Fotograf v zahradě & Institut Francais de Prague, Praha, 2004.
|