|
Vyučující
|
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Meziválečná avantgarda. Nová věcnost a nové vidění ve fotografii v Evropě a v Německu; americký velkoformátový verismus a skupina F/64. 2. Nová koncepce výuky v Bauhausu, experimentální fotografie, německá avantgarda, avantgardní revue. 3. Sovětská avantgardní fotografie a úzká spjatost se sociálně-politickou revolucí, sovětská mimořádná filmová produkce, práce se střihem a montáží ve filmu a fotografii, velkoměstská symfonie, Kulešův efekt, Kino oko. 4. Československá avantgardní fotografie, Devětsil, obrazové básně, typofoto; Abstrakce konstruktivistická a imaginativní; Česká filmová avantgarda. 5. Dadaismus a surrealismus ve světové fotografii. Fotomontáž - dadaistická, konstruktivistická, surrealistická, a agitační. Avantgarda a její optimální podmínky pro změnu genderových stereotypů v uměleckém paradigmatu. 6. Česká meziválečná a poválečná surrealistická fotografie a film. Koláž - fenomén spojený s moderní kulturou. 7. Reforma moderního foto-žurnalismu. Technologické aspekty a objevy první třetiny 20. století, změny v poměru textové a obrazové informace v tisku, foto-esej, foto-editace, etický rozměr foto-žurnalismu. 8. Konfrontace edičních a obrazových strategií ve vybraných dobových periodikách v meziválečné Francii, Německu, Československu, SSSR a v USA. 9. Sociální fotografie v meziválečném období v Československu, důležité osobnosti a výstavní projekty, skupina Sociofoto a Levá fronta. 10. Sociální fotografie v meziválečném období USA; funkce obrazových médií v čase světové hospodářské krize, Farm Security Administration a program New Deal. 11. Sociální fotografie v meziválečném období v Německu a v Anglii. Projekt Augusta Sandera Lidé 20. století a jeho vliv na pozdější formování konceptuálního zaměření Düsseldorfské akademie umění a manželů Becherových. 12. Fotografie a film ve službách totalitních ideologií, mýtus Leni Riefenstahl. 13. Prezentace a rozbor vybraných filmů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz zaměřený na dějiny evropské a americké fotografie první poloviny 20. století s vybranými tematickými přesahy do dějin kinematografie a spřízněných filmových a vizuálních teorií. Mimořádný důraz se klade na kritickou reflexi aspektů obrazové manipulace ve službách totalitních ideologií. Předmětem tohoto cyklu se stávají vybrané avantgardní umělecké školy, osobnosti, hnutí a přelomové výstavní projekty.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
ADAMOVE, Ján. Bože môj, čo sú to za ľudia. Poznámky (nielen) k americkej filmovej avantgarde. FVU AU Banská Bystrica, 2018.
-
Anděl, J. Česká fotografie 1840-1950. KANT, 2003.
-
Barthes, R. Svetlá komora. Archa, Bratislava, 1994.
-
CÍSAŘ, K. Co je to fotografie?. Herrmann a synové, 2004. ISBN 80-239-5169-6.
-
Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abbeville Press, New York, 1989.
-
Sontag, Susan. O fotografii. Praha: Paseka, 2002. ISBN 80-718-5471-9.
-
VARTECKÁ, Anna. Ven ze stínu. Vybrané kapitoly z dějin fotografie (perioda 1918-1955). FUD Ústí nad Labem, 2005.
|