|
Vyučující
|
-
Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Přechod od "mokrého" k "suchému" fotografickému procesu; globální expanze fotografického média; industrializace foto-chemického procesu, vývoj přístrojové techniky. 2. Demokratizace fotografie - vývoj přístrojové techniky určené širším masám; KODAK - nízkonákladová fotografie dodávaná až do domu; reklama a marketing; momentková fotografie. 3. Fotografie a pozitivismus - snímek jako nástroj vědeckého bádání (mikro a makrofotografie, astrofotografie, medicínská fotografie, policejní fotografie) i pseudovědeckého hledání "očividných důkazů" (kraniometrie, okultismus). 4. Fotografie a umění I - adaptabilita fotografické skici, hledání souvislostí mezi vynálezem fotografie a nástupem moderního malířství, emancipace fotografie coby uměleckého díla; generace britských piktorialistů. 5. Fotografie a umění II - internacionalizace scény na přelomu 19. a 20. století; secesní piktorialismus a přímá fotografie. 6. Měnící se tvář světových velkoměst; fotografický dokument zachycující nevratné proměny významných sídelních celků, nové urbanistické plány, postupující industrializaci krajiny a vznik významných technických staveb. 7. Foto-mechanické procesy a vznik foto-žurnalismu. 8. Snaha dobývat svět - expediční a turistická fotografie; fotografie a kartografie. 9. Rozevírající se nůžky: odhodlání změnit svět k lepšímu - sociální dokument vs. Belle Epoque - fotografie jako instrument nového životního stylu vyšších společenských vrstev. 10. Princip doznívání zrakového vjemu, optické klamy, s nimi související hračky a mechanické přístroje; chronofotografie, konstituování kinematografie. 11. Počátky kinematografie - komparace vývoje evropské a americké kinematografie prvních dvou desetiletí 20. století; charakteristika vybraných národních scén. Prezentace a rozbor vybraných filmů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cyklus přednášek, ve kterém se studenti seznámí s fyzikálními a chemickými i historickými, společenskými a ekonomickými podmínkami vývoje fotografie a s konstituováním kinematografie. Předmětem tohoto cyklu se stávají expanze fotografického média ve druhé třetině 19. století i specifika fotografie v období raného modernismu 1880- 1918. Samostatný celek tvoří přednášky zaměřené na konstituování kinematografie a na počáteční fázi němého filmu v evropské i americké filmografii.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Docházka
|
|
Doporučená literatura
|
-
BORDWELL, David - THOMPSONOVÁ, Kristin. Dějiny filmu. AMU Praha, 2014.
-
KOLEČKOVÁ, Zdena. La Chambre noire. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2005.
-
KOUTSKÝ, Karel; Moucha, Josef. Alfred Stieglitz. Město za řekou. Fotorenesance, 2018.
-
Marien, Mary Warner. Photography, Laurence King Publishing. London, 2002.
-
PŘIKRYLOVÁ, Miroslava. Fotografický ateliér H. Eckert v Praze. Obrazový katalog fotografií uložených v Archivu. Scriptorium, 2017.
-
Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abaville Press, New York, 1989.
-
Scheufler, P. Teze k dějinám fotografie do roku 1914. Praha, FAMU, 2000.
-
Scheufler, Pavel. Galerie c. k. fotografů. Grada Publishing, Praha, 2001.
|