Předmět: Dějiny a teorie fotografie a nových médií I

« Zpět
Název předmětu Dějiny a teorie fotografie a nových médií I
Kód předmětu KDT/FU012
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Konstituování technického obrazu I (společenské, ekonomické, filozofické předpoklady vzniku fotografie). 2. Konstituování technického obrazu II (fyzikální a chemická podstata fotografie). 3. Camera obscura, Camera lucida, Laterna magica; objev heliografie, "latentního obrazu" a prvních ustálitelných fotografických obrazů. 4. Monsieur Daguerre a ti druzí; podoby daguerrotypie v evropském a americkém prostředí ve 40. letech 19. století. 5. Sir Talbot; princip duality analogového fotografického negativu - pozitivu; kalotypie v britském, zejména skotském prostředí. 6. Nesmělé fotografické pokusy o záznam plynoucího děje; prenatální fáze fotografické reportáže, vědecké ilustrace a sociálního dokumentu. 7. Bravura "čarodějů" mokrého kolodiového procesu - vznik fenoménu "Transparent Look"; mechanizace a standardizace chemicko-technologických fotografických procesů. 8. Nový pohled společnosti na válku; přímá obrazová konfrontace jedince/diváka s motivy vzdálených bojišť; dobové konvence, společenské a mediální limity zpodobení lidského utrpení; první válečné fotografie, jejich žurnalistická reflexe (Krymská válka, Americká občanská válka). 9. Nadar: portrétista - génius, experimentátor, liberál, bonviván, velitel balónového vojska, přítel impresionistů; porovnání Nadarovy tvorby s Carjatem a dalšími portrétisty. 10. Viktoriánský svět - britská panovnice ve fotografických a filmových dokumentech na pozadí měnících se epoch; její sbírkotvorné fotografické aktivity a okruh dvorních fotografů; rodinné portréty a fenomén CdV. 11.-13. Počátky fotografie a kinematografie v českých zemích - prezentace a rozbor studentských seminárních prací založených na jejich individuálním či skupinovém semestrálním badatelském úkolu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Cyklus přednášek, ve kterém se studenti seznámí s fyzikálními (optickými a mechanickými), chemickými, obecně historickými, společenskými, ekonomickými i filosofickými předpoklady vzniku fotografie a s konstituováním fotografického média. Dále se předmětem tohoto cyklu stává raná vývojová fáze fotografie (daguerrotypie, talbotypie a mokrý kolódiový proces i jeho dílčí variace). Nedílnou součástí náplně semestrálního plánu je rovněž průběžná badatelská činnost studentů a skupinová veřejná prezentace zvoleného tématu v závěru semestru.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
Předpoklady
Úspěšné absolvování předchozího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Docházka
Doporučená literatura
  • Anděl, J. Česká fotografie 1840-1950. KANT, 2003.
  • Batchen, G. Obraz a diseminace. Za novou historii pro fotografii. AMU Praha, 2017.
  • Birgus, V.; Scheufler, P. Fotografie v českých zemích 1839-1999. Grada, 1999.
  • DVOŘÁK, Tomáš (ed.). Nadar. Když jsem byl fotografem. AMU Praha, 2018.
  • KOLEČKOVÁ, Zdena. La Chambre noire. FUD UJEP Ústí nad Labem, 2005.
  • Marien, Mary Warner. Photography, Laurence King Publishing. London, 2002.
  • Meisnerová, Zuzana; Scheufler, Pavel. Ateliér Langhans, Galerie osobností, Pro Langhans. Praha, 2000.
  • Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abbeville Press, New York, 1989.
  • SCHEUFLER, Pavel. Osobnosti fotografie v českých zemích do roku 1918. AMU Praha, 2013.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr