|
Vyučující
|
-
Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
-
Imr Mráziková Eva, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Globalizace a postkoloniální umění. 2. Interpretace sociologických a psychologických jevů spojených s problematikou vykořenění národní identity a s kulturním nomádstvím (Marina Abramović, Shirin Neshat, Vanesa Beecroft, Tracey Moffat). 3. Místní specifičnost (Podoby místní specifičnosti (site-specificity) podle Miwon Kwon - příklady ve světovém a českém umění. 4. Nová institucionalizace; bienálový boom a jeho důsledky. 5. DIY estetika, street art a jeho socializační varianty (guerilla gardening, guerilla knitting atp.). 6. Fenomén sdílení. Participační umění a vztahová estetika. 7. After the Wall - umění posttotalitní oblasti. 8. České (a slovenské) umění a gender. Vybrané porevoluční projekty reflektující aktuální prosazování genderových přístupů k výstavním konceptům. 9. Přechod uměleckých strategií (remake, apropriace, remix, re-editace) na úroveň uživatelských taktik. 10. Sociální média a internet, blogy. 11. Post-internet, nový objekt. 12. Archivní obrat, symbol tržiště a bazaru, nomádství. 13. Instalace jako žánr, politika instalace. Proměny v institucionální oblasti, výstava a expozice
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Cyklus přednášek je zaměřen na nejsoučasnější vývoj výtvarného umění po roce 2000 a je koncipován tak, aby si posluchači osvojili terminologii z dějin umění v rámci vývoje a směřování umění. Tyto poznatky jsou doplňovány analýzou vybraných tendencí, uměleckých osobností a děl v obrazové dokumentaci.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
písemný test
|
|
Doporučená literatura
|
-
Beltig, H. Konec dějin umění. Praha, MF, 2000.
-
BIRNBAUM, Daniel. Defining contemporary art: 25 years in 200 pivotal artworks. New York, 2011. ISBN 0714862096.
-
Filipová, M.; Rampley M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy ? texty ? interpretace. Brno, 2007.
-
FOSTER, H. Umění po roce 1900: modernismus, antimodernismus, postmodernismus.. Praha: Slovart, 2007.
-
GRAHAM, B; COOK, S. Rethinking Curating. Art after new media. MIT Press London, 2010.
-
Heartney E. Art and Today. Phaidon, 2008.
-
HORÁČEK R. Umění bez revolucí?. Muni Press, 2015.
-
Kesner, L. Muzeum umění v digitální době. Argo a NG Praha, 2000.
-
Kesner, L. Vizuální teorie: Současné anglo-americké myšlení o výtvarných dílech. 2005.
-
Kol. autorů. Art at the Turn of Millenium. Köln, 1999.
-
MAIXNEROVÁ, M. #mm net art. Edice PAF Olomouc, 2014.
-
Pejić, B. Gender Check. Femininity and Masculinity in the Art of Eastern Europe. Museum Moderner Kunst Stiftung Ludwig, 2009.
-
Woods, T. Beginning Postmodernism. Manchester University Press. Manchester University Press, 1999.
|