|
Vyučující
|
-
Stolárová Lenka, Mgr.
-
Pavlíček Tomáš, doc. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Raná a vrcholná italská renesance, architektura, malba, sochařství. 2. Pozdní renesance a manýrismus v Itálii 16. století. 3. Ohlas italské renesance v zemích za Alpami a reformace v záalpském umění. 4. Umění a doba Rudolfa II. Umění renesance v pohledu kulturněhistorické interpretace. 5. Barokní svět. Nástup baroku v Itálii a Španělsku. Architektura, malířství a sochařství. 6. Nizozemské baroko. Flandry, Holandská republika, trh s uměním a žánr jako téma umělecké specializace. 7. Francie a Anglie pod vlivem barokního umění. Architektura, malířství, sochařství a grafická produkce. 8. Fenomén českého baroku. Malba a grafická, produkce, architektura, štuk a sochařství. Vídeňská škola I. 9. Barokní umění na území Koruny České a habsburském soustátí v širších souvislostech. 10. Doba rokoka. Zrození rokoka a jeho východiska. Francie a ohlas rokoka v západní Evropě. Vídeňská škola II. 11. Zrození světa vědy - umění v době osvícenství. Neoklasicismus, Romantismus. 12. Barbizonská škola. Realismus. 13. Odborná exkurze.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
|
Výstupy z učení
|
Dějiny umění III - Renesance, Baroko a umění do poloviny 19. století Základ kurzu tvoří tematický okruh uměleckohistorický zasazený do kulturněhistorického rámce, jehož cílem je podat přehled vývoje výtvarného umění v širším kontextu, a to především kulturních dějin Evropy s akcentem na Evropu střední a země Koruny české. Zvláštní důraz se klade na interdisciplinární přístup. Záměrem je podat co nejcelistvější obraz geneze výtvarného umění v kontextu kulturní historie evropské společnosti. Mimořádný akcent je kladen na osvojení si odborné terminologie, vývojových směrů výtvarného umění a výtvarných technik s důrazem na jejich uplatnění ve vlastní umělecké či kurátorské praxi. Součástí výuky jsou odborné exkurze do muzeí, galerií i uměleckých sbírek a návštěva architektonických památek.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předchozího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Kolokvium, Aktivní účast
|
|
Doporučená literatura
|
-
DĘBICKI, Jacek; Jean-François FAVRE; Dietrich GRÜNEWALD a Antonio Filipe PIMENTEL. Dějiny umění: malířství, sochařství, architektura. Argo, 1998.
-
HEISSLEROVÁ, Radka; VÁCHA, Štěpán. Ve stínu Karla Škréty: Pražští malíři v letech 1635-1680. Academia, 2018.
-
JANSON, Horst Woldemar; DAVIES, Penelope J. E.; FOX HOFRICHTER, Frima, JACOBS, Joseph F.; SIMON, David L.; ROBERTS. Ann S. Janson's History of Art: The Western Tradition Reissued Edition (8th Edition). Prentice Hall, Upper Saddle River, 2011.
-
KUBÍKOVÁ, Blanka. Portrét v renesančním malířství v českých zemích - jeho ikonografie a funkce ve šlechtické reprezentaci. Národní galerie v Praze, 2016.
-
LEGRAND, Gérard. Romantismus. Paseka, 2001.
-
Macek, P. - Biegel, R. - Bachtík, J. Barokní architektura v Čechách. Praha, 2015.
-
ŠEVČÍK, Oldřich. Architektura, historie, umění: kulturně-civilizační vývoj v Evropě od antiky do počátku 19. století. Grada, 2002.
|