Současný svět a bezprostřední ohrožení jeho přírody a klimatu přináší i do designu a užitého umění nová ekologická a udržitelná hlediska, která se stávají již neopomenutelnou součástí současné tvorby napříč disciplínami. Dvousemestrální cyklus přednášek "V harmonii s přírodou: Tendence udržitelnosti v designu 20. a 21. století" se zabývá tématy ekologie a udržitelnosti v kontextu historické a současné designérské tvorby. Vrací se k pionýrům oboru, kteří o ekologii přemýšleli již před více jak jedním stoletím, zkoumá radikální a alternativní tendence designu druhé poloviny minulého století reagujícího na proměny společnosti, krizi socialismu a krizi kapitalismu a konečně se zaměřuje na rozmanité současné přístupy, které udržitelnost chápou jako nezbytnou součást tvorby předmětů, které nás obklopují. Profil absolventa studijního programu bude formou inovace předmětu obohacen o prohloubení interdisciplinárního vnímání designu, založeném na postupně rozvíjeném povědomí o historii a teorii užitého umění a designu, a to v kontextualizaci a korelaci s environmentálně udržitelnou praxí a její podmíněností dobovými společenskými prioritami. Série přednášek o etických a morálních aspektech designérské tvorby, výrobních postupů a s nimi souvisejících sociálních dopadů posluchačům umožní citlivě reagovat na podněty vnějšího světa a predikovat další oborový vývoj i diskutovat podmíněnost designérské praxe společenskými očekáváními a environmentálně vstřícnými postupy. Předmět je součástí inovovaného portfolia předmětů navazujícího magisterského studijního programu Design.
Student se orientuje ve vybraných oblastech teoretických disciplín, které doplňují rámec kunsthistorických znalostí z ostatních teoretických předmětů. Porozuměl nutným prostupům v úrovních subjektivity, intersubjektivity a objektivity, ke kterým zákonitě dochází při interpretaci díla. Student je schopen rozlišovat základní teoretické pojmy: denotace, exemplifikace, kontext, situace, struktura, metafora, pojem, ikón, symbol, index a umí je aplikovat při analýze významu artefaktu z vizuální oblasti.
|