|
Vyučující
|
-
Kolář Martin, Mgr. Ph.D.
-
Nitsche Martin, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod 2. Platón 3. Aristoteles 4. Plotínos 5. Středověká filozofie umění 6. Renesanční myšleni 7. Novověká filozofie umění 8. Kant 9. Hegel 10. Scheling 11. Heidegger 12. Merleau-Ponty 13. Současná fenomenologie (Barbaras, Maldiney...) 14. Teorie reprezentace (Didi-Huberman, Marin, Ranci?re...)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz má dvojí cíl: 1. Seznámit posluchače se spektrem současných filozofických pohledů na umění a umělecké dílo. 2. Filozoficky reflektovat různé kontexty, v nichž se dnes umění pohybuje - a do nichž vstupuje umělec i kurátor. Filozofii v tomto kurzu chápeme transdisciplinárně, tj. s přesahy do politické vědy, sociologie, mediálních studií, antropologie, estetiky, psychologie, historie, apod. Ke kontextům, o nichž bude (filosoficky) řeč, náleží mimo jiné: současné teorie smyslového vnímání, přesahy jednotlivých typů smyslového vnímání (např. zvuková či hmatová vizualita), estetika a politika reprezentace, obrat k obrazu, subjekt a jeho zpochybnění, gender, životní prostředí, město a venkov, genealogie hodnot a hodnocení, digitální a sociální média, postmoderní religiozita. Přednášky budou vedeny neodborným jazykem s důrazem na srozumitelnost. Kurz nepředpokládá žádné vstupní znalosti filozofie.
Student se umí orientovat v metodách používaných ve filosofii a je schopen se orientovat v dějinách filosofie umění (v rozsahu Platon až druhá polovina 20. století). Je schopen interpretovat umělecké dílo filosoficky. Student je schopen logicky uchopit a interpretovat filosofický text. Dovede v rámci filosofické tradice kriticky vyhodnotit klíčové teze jednotlivých myslitelů. Student na základě získaných základních praktických dovedností umí zpracovat odborný text. Je schopen napsat kultivovaný a přesně koncipovaný esej (syntézu), vycházející jak z pramenných textů, tak i ze sekundární literatury (včetně práce s poznámkovým aparátem, citováním pramenů).
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor
Prezentace (ppt) vybrané tematiky v semináři.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Aristoteles. Metafyzika. Praha, 2003. ISBN 8086027198.
-
Georg Wilhelm Friedrich Hegel. Estetika. Praha, 1966.
-
Graham, G. Filosofie umění. Brno, 2000.
-
Immanuel Kant. Kritika soudnosti. Odeon, Praha, 1975.
-
Jacques Ranciere. The Politics of Aesthetics. A&C Black, 2013. ISBN 1780936990.
-
Ladislav Major. Myšlení o divadle I.. Praha, 1993.
-
Louis Marin. On Representation. Stanford University Press, 2001. ISBN 0804741514.
-
Martin Heidegger. Zrození umëleckého díla. In: Orientace. Praha, 1996.
-
Maurice Merleau-Ponty. Oko a duch a jiné eseje. Obelisk, Praha, 1971.
-
Miroslav Petříček. Myšlení o divadle IU.. Praha, 1993.
-
Mitchell, W. J. T. Picture theory: essays on verbal and visual representation. Chicago, 1995.
-
NITSCHE, M. Kalon kata logon, UJEP. Ústí nad Labem.
-
Platón. Ústava. OIKOYMENH, Praha, 2014. ISBN 8072985043.
-
Renaud Barbaras. Touha a odstup. OIKOYMENH, Praha, 2005. ISBN 8072981374.
|