|
Vyučující
|
-
Nitsche Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kolář Martin, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod. Filosofie umění x estetika x teorie umění. 2. Kdo je umělec/umělkyně? Kantův koncept génia. 3. Kdo je umělec/umělkyně? Současné pohledy I. 4. Kdo je umělec/umělkyně? Současné pohledy II. 5. Sféra umění, prostředí umění I. Smyslovost. 6. Sféra umění, prostředí umění II. Medialita. 7. Sféra umění, prostředí umění III. Politika. 8. Sféra umění, prostředí umění IV. Dějiny. 9. Obrat k obrazu. 10. Umění a instalace umění. Kurátorství. 11. Umělecká intervence. 12. Etika a performance.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz má dvojí cíl: 1. Seznámit posluchače se spektrem současných filozofických pohledů na umění a umělecké dílo. 2. Filozoficky reflektovat různé kontexty, v nichž se dnes umění pohybuje - a do nichž vstupuje umělec i kurátor. Filozofii v tomto kurzu chápeme transdisciplinárně, tj. s přesahy do politické vědy, sociologie, mediálních studií, antropologie, estetiky, psychologie, historie, apod. Ke kontextům, o nichž bude (filosoficky) řeč, náleží mimo jiné: současné teorie smyslového vnímání, přesahy jednotlivých typů smyslového vnímání (např. zvuková či hmatová vizualita), estetika a politika reprezentace, obrat k obrazu, subjekt a jeho zpochybnění, gender, životní prostředí, město a venkov, genealogie hodnot a hodnocení, digitální a sociální média, postmoderní religiozita. Přednášky budou vedeny neodborným jazykem s důrazem na srozumitelnost. Kurz nepředpokládá žádné vstupní znalosti filozofie.
Student/ka má základní přehled o filosofických přístupech k umění a uměleckému dílu ve dvacátém a na počátku dvacátého prvního století. Umí filosoficky reflektovat své vlastní postavení kurátora, resp. tvořícího umělce či designéra. S porozuměním čte a interpretuje současné filosofické texty týkající se umění. Dokáže napsat úvodní esej k výstavě či výstavnímu projektu bez zbytečných (tj. zbytečně hlubokomyslných) frází.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast v diskusi.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Berger, John. Způsoby vidění. Praha: Labyrint, 2016.
-
Carbone, Mauro. The Flesh of Images: Merleau-Ponty between Paintitng and Cinema. SUNY Press, 2015.
-
Didi-Huberman, Georges. Ninfa moderna: esej o spadlé draperii. Praha: Agite/Fra, 2009.
-
Didi-Huberman, Georges. Před časem. 2008.
-
Fišerová, Michaela. Obraz a moc: rozhovory s francouzskými mysliteli. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2015.
-
Hadravová, Tereza. Co je nového v estetice. Praha: Nová beseda, 2016.
-
Heidegger, Martin a Ivan, Chvatík. Původ uměleckého díla. Oikumene, 2016.
-
Kant, Immanuel; Vladimír, Špalek; Hansel, Walter; Koblížek, Tomáš. Kritika soudnosti. Knihovna novověké tradice a současnosti, 2015.
-
Maurice Merleau-Ponty. Oko a duch a jiné eseje. Obelisk, Praha, 1971.
-
Merleau-Ponty M. Fenomenologie vnímání. Praha, 2013. ISBN 978-80-7298-485.5.
-
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu / Eseje o verbální a vizuální reprezentaci. Karolinum, Praha, 2016.
-
Panagia, Davide. Ten Theses for and Aesthetics of Politics. University of Minnesota Press, 2016.
-
PETŘÍČEK, M. Myšlení obrazem: průvodce současným filosofickým myšlením pro středně nepokročilé. Praha: Herrmann, 2009. ISBN 978-80-87054-18-5.
-
Vrabec, Martin. Filozofické reflexe umění. Praha: Togga, 2010.
|