|
Vyučující
|
-
Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
-
Imr Mráziková Eva, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Tento kurz systematicky zpracovává problematiku světové i české vizuální kultury posledních čtyř desetiletí. Ucelený výklad kombinovaný s interaktivní náplní seminářů představuje přehled aktuálních tendencí a myšlenkových proudů výtvarného umění, včetně reflexe nástupu postmoderny (ve světě, u nás) i dominance fotografie, videoartu a "nových médií" v 90. letech 20. století a na prahu 21. století. 1. Existenciální tendence ve světovém výtvarném umění poválečné éry: abstraktní expresionismus, skupina CoBrA, informel atd. Art brut - Jean Dubuffet, outsider art a brutalismus v architektuře. 2. Beatnické hnutí, lettrismus, funk art, noví realisté, situacionistická internacionála ve světovém umění. 3. Pop art, nová figurace, op art, kinetické umění ve světovém umění. 4. Umění performance a happeningu - hnutí Fluxus. 5.-6. Minimalismus, konceptualismus, sociální plastika, objekt, instalace, performance a environment ve světovém umění. 7. Umění okamžiku: body art, tzv. Vídeňský akcionismus, videoart, instalace, performance a environment ve světovém umění. 8.-9. Postmodernismus, hyperrealismus, site-specifi art, land art, arte povera, public art ve světovém umění. 10. Italská transavantgarda a německý neoexpresionismus. 11. Aktuální trendy: YBA - Damien Hirst, Trcey Emin, Polský aktivismus - Zbigniew Libera, post-internet a další. 12.-13. Exkurze.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická)
|
|
Výstupy z učení
|
Tento kurz systematicky zpracovává problematiku světové i české vizuální kultury posledních čtyř desetiletí. Ucelený výklad kombinovaný s interaktivní náplní seminářů představuje přehled aktuálních tendencí a myšlenkových proudů výtvarného umění, včetně reflexe nástupu postmoderny (ve světě, u nás) i dominance fotografie, videoartu a "nových médií" v 90. letech 20. století a na prahu 21. století. 1. Existenciální tendence ve světovém výtvarném umění poválečné éry: abstraktní expresionismus, skupina CoBrA, informel atd. Art brut - Jean Dubuffet, outsider art a brutalismus v architektuře. 2. Beatnické hnutí, lettrismus, funk art, noví realisté, situacionistická internacionála ve světovém umění. 3. Pop art, nová figurace, op art, kinetické umění ve světovém umění. 4. Umění performance a happeningu - hnutí Fluxus. 5.-6. Minimalismus, konceptualismus, sociální plastika, objekt, instalace, performance a environment ve světovém umění. 7. Umění okamžiku: body art, tzv. Vídeňský akcionismus, videoart, instalace, performance a environment ve světovém umění. 8.-9. Postmodernismus, hyperrealismus, site-specifi art, land art, arte povera, public art ve světovém umění. 10. Italská transavantgarda a německý neoexpresionismus. 11. Aktuální trendy: YBA - Damien Hirst, Trcey Emin, Polský aktivismus - Zbigniew Libera, post-internet a další. 12.-13. Exkurze.
Student je schopen aktivní diskuze v oblasti dějin výtvarného umění od roku 1945 po současnost. Jeho dovedností je správně analyzovat pro toto období dané umělecké proudy a hnutí, interpretovat jejich hlavní představitele a klíčová díla. Dále ovládá problematiku formulování anotace odborného textu. Dokáže charakterizovat umělecké formy a představitele dané doby.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Seminární práce
|
|
Doporučená literatura
|
-
Amy Dempseyová. Umělecké styly, školy a hnutí, Encyklopedický průvodce moderním uměním. Slovart, 2002.
-
Foster, Hal a kol. Umění po roce 1900. Slovart, 2007.
-
Grovier, Kelly. Art since 1989. Thames & Hudson, 2015.
-
HEARTNEY, Eleanor. Art & today. 2008. ISBN 978-0-7148-4514-2.
-
Morganová, Pavlína. Začátek století. Plzeň, 2012.
-
Ruhrberg; Schneckenburger; Frickeová; Honnef. Umění 20. století (Díl 1, 2). Taschen, 2004.
-
Švácha, R.; Platovská, M. Dějiny českého výtvarného umění V, 1939-1958. Praha, Academia, 2005.
-
Švácha, R.; Platovská, M. Dějiny českého výtvarného umění VI, 1958-2000. Praha, 2007.
|