Předmět: Současný design II

« Zpět
Název předmětu Současný design II
Kód předmětu KDT/876
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Vartecká Anna, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Vývoj designu od 50. let 20. století: Moderna a její modifikace (Hochschule für Gestaltung v Ulmu), Biomorfní moderna, Skandinávský design. 2. Design 60. a 70. let 20. století: Italská experimentální scéna hnutí antidesignu a radikálního designu, Nový pohled na design - vliv populární kultury, sportu, masových médií, hudby, Konec moderny a etablování postmoderny. 3. Vývoj designu v 80. a 90. letech 20. století: Hi-tech a počítačový věk, Komerční retro a revival, Memphis, Ettore Sottsass, Alessandro Mendini, Ross Lovegrove, Johnatan Ive. 4. Design 21. století: Výzva nových materiálů a technologií. Kritický design, Společenská zodpovědnost designéra. Droog, Mooi, Hella Jongerius, Marcel Wanders. 5. Grafický design na přelomu starého a nového tisíciletí: Francouzský Lidový ateliér (Grapus) a protivládní, politicky levicově orientované grafické intervence konce 60. let, Anglický underground, punk, grafický design a hudba, Kalifornská nová vlna, Počítačová technika a digitální technologie. 6. Helvetica: zrcadlo estetických, formálních, socio-kulturních změn probíhajících v euro-americkém kontextu ve 2. polovině 20. století, Prezentace filmu a diskuze. 7. Postmoderní modernismus v grafickém designu: Procesy postmodernizace GD; Post-designová éra, Studio Pentagram, Studio Dumbar, Total Design, Manifest First Things First. 8. Grafický design a vizuální umění 80. let: Barbara Kruger a kritická reflexe stereotypů masové vizuální kultury, analýza termínů: Společnost spektáklu (G. Debord), Altermoderna (N. Bourriaud). 9. Současný interdisciplinární potenciál designérských aktivit: Dynamika termínu Design Studies, Estetika - Etika - Politika (Design angažovaný). 10. Aktuální přesahy grafického designu: Komunikační design, průnik a vzájemné intervence oblastí Time Based Media, digitálních technologií a grafického designu, Gender a design, Digitální animace na pozadí zlaté éry psychedelie 11. Situace v současném designu v ČR: Designérské osobnosti, studia, firmy a výrobci v ČR. Výstavní instituce a jejich role, prezentace současného designu, soutěže.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Předmět je určen pro studenty magisterského studia, kteří absolvovali kurzy dějin umění a dějin užitého umění a je proto zaměřen především na problematiku průmyslového a grafického designu. Cílem předmětu je podat historický přehled vzniku a vývoje designu jako fenoménu spjatého s masovou průmyslovou výrobou a informačními technologiemi a jasně vymezit jeho místo v oblasti výtvarné a hmotné kultury. Velká pozornost je věnována i všeobecnému vývoji moderní civilizace, techniky a významu vizuálního působení na hmotnou kulturu v širších souvislostech. V rámci výuky je nezbytné i vyjasnění terminologie, samotného pojmu design v porovnání s užitým uměním a uměleckým řemeslem. Výuka má formu přednášek, které jsou zařazovány dle potřeby v rámci tematických celků i na aktuální témata jako nedílná součást akademické debaty o náplni předmětu, který se neustále dynamický vyvíjí. Součástí předmětu jsou přednášky externích odborníků a hostů, exkurze a práce v terénu.
Student je schopen a se orientovat a prokáže znalost relevantní literatury, periodik, webových zdrojů a institucí. Student je schopen se orientovat v současných trendech a zná významné představitele oboru, designérská studia, výrobce a přehlídky designu a grafického designu. Student umí připravit, obhájit a prezentovat písemnou a obrazovou formou prezentaci zaměřenou na konkrétního výrobce, studio nebo osobnost, které jsou dle studenta výraznými představiteli oboru, který studuje.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta

1. Seminární práce 2. Rozprava
Doporučená literatura
  • Bosák, P.; Bosák, P.; Císař, K. (eds.). PROTO Grafický design a současné umění. VŠUP Praha, 2013.
  • Bourriaud, N. PostProduction. Tranzit Praha, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
  • Byars, M. The Design Encyclopedia. MOMA, New York, 2004.
  • Filipová, M.; Rampley M. Možnosti vizuálních studií. Obrazy, texty, interpretace. Barrister and Principal, Brno, 2008.
  • Jiří Pelcl. Český design 1995-2000. Prostor, 2001.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dějin designu. AAAD, Praha, 2004.
  • Kramerová, D.; Skálová, V. (eds.). Bruselský sen, československá účast na světové výstavě EXPO 58 v Bruselu a životní styl 1. poloviny 60. let. Arbor Vitae, Praha, 2008.
  • Margetts, M. (ed.). International Crafts. Thames and Hudson, Londýn, 1991.
  • Meggs, P. A History of Graphic Design. John Wiley & Sons, New York, 1998.
  • Morant, H. de. Dějiny užitého umění. Odeon, 1983.
  • Müller, J.; Spitz, R. (eds.). UfG Ulm.. Lars Müller Publishers, 2013.
  • Noël Rileyová. Dějiny užitého umění: vývoj užitého umění a stylistických prvků od renesance do postmoderní doby. Slovart, 2004.
  • PACHMANOVÁ, M. Design: aktualita nebo věčnost. Vysoká škola umělecko-průmyslová, Praha, 2005. ISBN 8086863050.
  • Pachmanová, M. Věrnost v pohybu. OWP, Praha, 2001.
  • Riley, N.; Beazley, M. The Elements of Design. Londýn, 2003.
  • Woodham, J. M. Dictionary of Modern Design I. Oxford University Press, Oxford, 2006.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr