Předmět: European Art Under the Influence of Totalitarian Ideologies

« Zpět
Název předmětu European Art Under the Influence of Totalitarian Ideologies
Kód předmětu KDT/864
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Szoboszlai János György, PhD., M.A.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Kurz shrnuje historické a teoretické odkazy totalitních ideologií a států se zvláštním zaměřením na poválečnou válku. Stalinismus v regionu střední a východní Evropy. Zaměřuje se na kulturní politiky a podporuje, toleruje a zakazuje umělecké praktiky. 1. Významy a zkušenosti totality (More, T., Campanella, T., Huxley, A. Orwell, G., Golding, W.). 2. Teorie totality (Arendt, H., Popper, K., Brzezinski Z.K., Gleason, A., Payne P. G., Žižek, S.). 3. Stručné shrnutí dějin fašismu, nacismu, stalinismu, maoismu, pol-potismu. 4. Veřejná politika a kulturní politika totalitních států. 5. Analýza a interpretace ruského konstruktivismu a jeho zákazu v SSSR. 6. Analýza a interpretace sociálního realismu (výtvarné umění, architektura, urbanismus, film, literatura). 7. Analýza a interpretace umění ruského neokonformistického umění. 8. Analýza a interpretace umění maďarského neo avantgardy. 9. Analýza a interpretace umění maďarského pojetí umění a toku. 10. Analýza a interpretace umění chorvatské skupiny šesti. 11. Analýza a interpretace umění slovinské Laibach. 12. Analýza a interpretace umění slovinské IRWIN. 13. Současné trendy v sociálně angažovaném umění odrážejícím totalitu a krizi demokracie.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Rozprava
Doporučená literatura
  • Aspects / Positions. Art in Central Eastern Europe 1949-1999. Aspects / Positions. Art in Central Eastern Europe 1949-1999. Ludwig Museum, Budapest, 2000.
  • Beke, L. Conceptualist tendencies in Eastern European Art. In. Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s. Queens Museum of Art, New York, 1999.
  • Beke, L. Global Conceptualism: Points of Origin, 1950s-1980s. Queens Museum of Art, New York, 1999.
  • Body and the East. From the 1960s to the Present. Body and the East. From the 1960s to the Present. Moderna Galerija Ljubljana, 1998.
  • Komer, E. The Absurd as Concept. Phenomena of Hungarian Conceptualism. New Art From Eastern Europe, Art and Design, Identity and Conflict, 1994.
  • Neue Slowenische Kunst. Neue Slowenische Kunst. AMOK Books, Los Angeles, 1991.
  • Piotrowski, P. Art and Democracy in Post-Communist Europe. Reaction books, London, 2012.
  • Piotrowski, P. In the Shadow of Yalta: Art and the Avant-garde in Eastern Europe, 1945-1989. London, Reaktion Books, 2009.
  • Primary Documents. A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s. Primary Documents. A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950s. MOMA, NY, 2002.
  • Žižek, S. The Enlightenment of Laibach. New Art From Eastern Europe, Art and Design, Identity and Conflict, 1994.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr