Předmět: Photography and Contemporary Art III

« Zpět
Název předmětu Photography and Contemporary Art III
Kód předmětu KDT/863
Organizační forma výuky Přednáška + Nevyplněno
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 6
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Sýkorová Lenka, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
Výstupy z učení
Předmět představuje široké diskusní fórum, které reflektuje postavení fotografie v rámci současného výtvarného umění, na základě analýzy dění na místní, národní i evropské scéně, i v rámci aktuálního společensko-kulturního kontextu. V obecné rovině se seminář zabývá obdobím 70. let 20. století-10. let 21. století, pro nějž je charakteristický nástup tzv. nových médií, radikální proměna fotografického média, transdisciplinarita a multikulturalismus spojené s postupující globalizací a prohlubujícími se civilizačními a náboženskými rozpory ústícími do mnohdy disharmonické společensko-politické situace. Reflexe těchto trendů je paralelně sledována a dokumentována na základě výstavních programů renomovaných českých i zahraničních galerií a muzeí umění i světových přehlídek současného umění. Předmět se zabývá rovněž otázkami spojenými s interpretací uměleckého díla prostřednictvím jeho instalace a výstavní prezentace. Pracuje s tématy navazujícími na socializační a komunitní strategie současného umění a dotýká se rovněž problematiky krize výstavních institucí a tzv. institucionální kritiky. 1. Princip postprodukce ve výtvarném umění. 3. Princip recyklace, apropriace ve výtvarném umění. 4. Postinternetové umění. 5. Současné angažované (politické) umění, hnutí Occupy. 6. Street Art a umění subkultur. 7. Fenomén DIY, propojení současného umění a designu 8. Umění a věda; umění on-line. 9. Umění, krajina, příroda a trvale udržitelný život - land-art, eco-art, bio-art. 10. Hledání historických kořenů a vazeb. 11. Abstrakce v éře virtuální reality - simulacra a simulace. 12. Světové přehlídky současného umění: Benátské bienále, Berlínské bienále, Kasselská Dokumenta, Skulptur Projekte Münster, Manifesta a další. Významné přehlídky fotografie: Měsíc fotografie v Bratislavě, Paris Photo Fotografický festival v Arles, FotoFest v Houstonu, Fotobienále v Moskvě, mezinárodní festival v Lodži a další . 13. Exkurze.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Písemná zkouška

1. Ústní zkouška 2. Písemná zkouška
Doporučená literatura
  • Baudrillard, J. Simulacra and Simulation. Simulacra and Simulation, 1994.
  • Bradley, W.; Esche, Ch. (eds.). Art and Social Change. Tate Publishing, London, 2007.
  • Cubitt, S. On Video Culture. Routledge, 1991.
  • Danto, Artur C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Princeton Universtiy Press, Princeton, New Jersey, 1997.
  • DE OLIVEIRA, N., OXLEY, N., PETRY, M. Installation Art in the New Milennium. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
  • Foster, H. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. Thames and Hudson, 2004.
  • Gallander, Ann; Roberts, James. General Release. British Council, 1995.
  • Goldstein, Lawrence. The Female Body: Figures, Styles, Specifications. University of Michigan Press, 1991.
  • Grau, Oliver. Virtual Art: From Illusion to Immersion. MIT Press, 2004.
  • Greene, R. Internet Art. Thames and Hudson, London, 2004.
  • Jenkins, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press, 2006.
  • Jones, Amelia. The Feminism and Visual Culture Reader. Routledge London, 2003.
  • Jones, C. A. Sensorium: Embodied Experience, Technology and Contemporary Art. The MIT Press, 2006.
  • kol. autorů. Anxiety of Influence, Bachelors, Brides and a Family Romance. Stadtgalerie Bern, 2004.
  • Koleček, Michal (ed.). In their Eyes. FUD UJEP, 2017.
  • Koleček, Michal. Framing of Art. Fakulta užitého umění a designu, UJEP, 2007.
  • Krauss, Rosalind. Perpetual Inventory. MIT Press, Cambridge - London, 2010.
  • Kwon, M. One Place After Another, Site Specific Art and Locational Identity. MIT Press: Cambridge, 2002.
  • Lacy, S. (ed.). Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Bay Press, Seattle, 1994.
  • Lévy, Pierre. Kyberkultura. Karolinum, 2000.
  • Manovich, L. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
  • Marien, M. V. Photography. London, 2002.
  • McHugh, Gene. Postinternet. Notes on the Internet and Art. Link Edition, 2010.
  • Myers, W. Bio Art: Altred Realities. Thames and Hudson, 2015.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thame& Hudson, London, 2003.
  • Quaranta, Domenico. Beyond New Media Art. LiNK Editions, Brescia, 2013.
  • Vartecká, Anna (ed.). Grey Gold. FUD UJEP, 2014.
  • Weintraub, L. Art on the Edge and Over: Searching for Art´s Meaning in Contemporary Society 1970s-1990s. Art Insights, 1997.
  • Williams, R.; Newton, J. H. Visual Communication: Integrating Media, Art and Science. Routledge, 2007.
  • Zizek, Slavoj. Living in the End Times. Verso Books, 2010.
  • Zizek, Slavoj. Violence. Big Ideas/Small Books. Verso Books, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr