Předmět: History of Photography and Time Based Media I

« Zpět
Název předmětu History of Photography and Time Based Media I
Kód předmětu KDT/860
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Kořínek David, doc. Mgr.
  • Widžová Petra, MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Koncepce předmětu vychází z předpokladu, že student magisterského stupně prošel během svého předchozího studia výukou předmětu Dějiny fotografie a je tedy v zásadě orientován v problematice vývoje jak aplikace technických inovací v sebeuvědomovacím procesu fotografie, tak v základních trendech její estetické geneze. Nicméně je nezbytné, zejména v průběhu prvního semestru, toto základní povědomí zrekapitulovat a dosud nabyté vědomosti utřídit. Tento přístup zohledňuje možné rozdíly v interpretačních rovinách vývojových linií, jež se u posluchačů objevují, a to s ohledem na preference národních scén a kulturních okruhů, z nichž pocházejí a s ohledem na charakter jejich předešlého bakalářského studia. (Zimní semestr - první set přednášek je pojímán chronologicky, s výběrovým zacílením na nosná témata. Výkladová rovina si všímá obecných vývojových zákonitostí zvolených tematických okruhů.) Náplň předmětu rovněž vychází z předpokladu, že zahraniční posluchač není příliš dobře orientován v návaznostech světového vývoje fotografického zobrazování na vývoj fotografického média ve středoevropském prostoru, respektive v tuzemsku. Výuka je vedle přednášek doplněna návštěvami příslušných sekcí významných muzeí, shromažďujících ve svých sbírkových fondech významná díla české fotografie. Student realizuje v průběhu několik menších seminárních prací analyzujících vztah mezi významnými postavami světové fotografie a předními tuzemskými autory. 1. The Introduction - general overview of the situation. 2. Allegory of the Cave: Origins of photography and TBM. 3.-5. Constitution of photography viewed as one of the most important impulses (impacts) of changes in the society (Photography and positivism, Photography as forensic evidence; Photography and identification/classification of a man; X-rays in the history of Medicine; Photography, aerodynamics and ballistic research; Humankind and perception of Space: Role of astrophotography in pre-astronautic times; Photography, craniometry and rise of racism, etc). 6.-8. Constitution of photography viewed as one of the most important impulses (impacts) of changes in the art (Use of mechanical devices - camera obscura, magic lantern, camera lucida since the rennaisance times / examples; Line towards trapping reality - 1850´s; Line toward abstraction - turn of 19th and 20th centuries; Photography and avant- gardes; From composite prints via collages towards digital manipulation, etc). 9.-10 Portrait in the Centuries - since the rennaisance times until now; A Dialogue between traditional forms (painting, drawing, sculpting) and Photography, Video. 11. Still-life in the Centuries - since the rennaisance times until now; A Dialogue between traditional forms (painting, drawing, sculpting) and Photography, Video. 12. Landscape in the Centuries - since the rennaisance times until now; A Dialogue between traditional forms (painting, drawing, sculpting) and Photography, Video. 13. Birth of Cinematography.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozhovor

Rozprava
Doporučená literatura
  • Anděl, J. The Art of the Avant-Garde in Czechosovakia 1918-1938. Valencia, 1993.
  • Barthes, R. Camera Lucida: Reflections on Photography. Hill and Wang, 1981.
  • Baudrillard, J. Simulacra and Simulation. Simulacra and Simulation, 1994.
  • Benjamin, Walter. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Stanford University Press, 2003.
  • Birgus, V.; Mlčoch, J. Czech Photography of the 20th Century. Kant, 2010.
  • Birgus, V.; Mlčoch, J. The Nude in Czech Photography. Kant, 2000.
  • Birgus, V.; Vojtěchovký, M. Česká fotografie 90. let. KANT, 1998.
  • Bolton, R. (ed.). Contest of Meaning. Critical History of Photography. MIT Press, 1989.
  • Bourriaud, N. Altermodern. Tate, London, 2009.
  • Bourriaud, N. Postproduction. Lukas and Sternberg, 2007.
  • Bourriaud, Nicolas. Relational Aesthetic. Paris: Les Presse Du Reel, 1998. ISBN 2840660601.
  • Dufek, A. Imaginative Photography. Houston, 1990.
  • Flusser, Vilém. Towards a Philosophy of Photography, European Photography. Göttingen, 1984.
  • Fotograf magazine. Fotograf magazine.
  • Frizot, Michel. The New History of Photography. Kőnemann, 1989.
  • Gernsheim, H. Consise History of Photography. Dever Publications, New York, 1986.
  • Hoptman, L.; Poszpiszyl, T. (ed.). Primary Documents. A Sourcebook for Eastern and Central European Art since the 1950´s. New York, 2002.
  • Laruelle, F. The Concept of Non Photography. Urbanomic x Sequence, 2015.
  • Marien, M. W. Photography. Prentice Hall, 2006.
  • Mc Hugh, G. Postinternet. Link Editions, 2011.
  • Petišková, T. Československý socialistický realismus 1948 - 1958. Praha: Gallery, 2002.
  • Rosenblum, Naomi. A World History of Photography. Abaville Press, New York, 1989.
  • Sonntag, Susan. On Photography, Anchron Books. New York, 1990.
  • Vančát, P. Mutující médium. Fotografie v českém umění 1990-2010. Rudolfinum, 2011.
  • Wallis, Brian; Tucker, Marcia. Art After Modernism, Rethinking Representation. David R. Godine Publisher, 1995.
  • Witkovsky, M.S. Modernity in Central Europe 1918-1945. Washington, London, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr