Předmět představuje široké diskusní fórum, které reflektuje postavení fotografie v rámci současného výtvarného umění, na základě analýzy dění na místní, národní i evropské scéně, i v rámci aktuálního společensko-kulturního kontextu. V obecné rovině se seminář zabývá obdobím 70. let 20. století-10. let 21. století, pro nějž je charakteristický nástup tzv. nových médií, radikální proměna fotografického média, transdisciplinarita a multikulturalismus spojené s postupující globalizací a prohlubujícími se civilizačními a náboženskými rozpory ústícími do mnohdy disharmonické společensko-politické situace. Reflexe těchto trendů je paralelně sledována a dokumentována na základě výstavních programů renomovaných českých i zahraničních galerií a muzeí umění i světových přehlídek současného umění. Předmět se zabývá rovněž otázkami spojenými s interpretací uměleckého díla prostřednictvím jeho instalace a výstavní prezentace. Pracuje s tématy navazujícími na socializační a komunitní strategie současného umění a dotýká se rovněž problematiky krize výstavních institucí a tzv. institucionální kritiky. 1. Formy uměleckého díla - od umělecké aury k dílu jako součásti života komunity. 2. Expozice uměleckého díla - mezi ateliérem, galerií a obývacím pokojem; dílo a výstava - strategie prezentace uměleckého díla. 3. Umělec - kurátor; vývoj pozic, vzájemného vztahu, nahlížení poloh autorství. 4. Změny institucionálních strategií - od salonu k interaktivnímu prostoru. 5. Kritika institucí - svoboda díla, limity jeho prezentace; dílo ve veřejném prostoru - demokratizace uměleckého diskurzu. 6. Žena v proměnách umění - ženské a feministické umění; gender art ve 20. století. 7. Žena v proměnách umění - ženské a feministické umění; gender art ve 21. století. 8. Umění a zákonitosti informační společnosti - přesahy směrem ke společensko-vědním disciplinám. 9. Fenomény postprodukce, altermoderny a vztahové estetiky. 10. Public art, umění založené na participační a komunitní umělecké praxi. 11. Exkurze.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
-
Bradley, W.; Esche, Ch. (eds.). Art and Social Change. Tate Publishing, London, 2007.
-
Cubitt, S. On Video Culture. Routledge, 1991.
-
Danto, Artur C. After the end of art: contemporary art and the pale of history. Princeton Universtiy Press, Princeton, New Jersey, 1997.
-
DE OLIVEIRA, N., OXLEY, N., PETRY, M. Installation Art in the New Milennium. Londýn, Thames & Hudson, 2004.
-
Foster, H. Modernism, Antimodernism, Postmodernism. Thames and Hudson, 2004.
-
Gallanger, Ann; Roberts, James. General Release. British Council, 1995.
-
Goldstein, Lawrence. The Female Body: Figures, Styles, Specifications. University of Michigan Press, 1991.
-
Grau, Oliver. Virtual Art: From Illusion to Immersion. MIT Press, 2004.
-
Greene, R. Internet Art. Thames and Hudson, London, 2004.
-
Jenkins, H. Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press, 2006.
-
Jones, Amelia. The Feminism and Visual Culture Reader. Routledge London, 2003.
-
Jones, C. A. Sensorium: Embodied Experience, Technology and Contemporary Art. The MIT Press, 2006.
-
kol. autorů. Anxiety of Influence, Bachelors, Brides and a Family Romance. Stadtgalerie Bern, 2004.
-
Krauss, Rosalind. Perpetual Inventory. MIT Press, Cambridge - London, 2010.
-
Kwon, M. One Place After Another, Site Specific Art and Locational Identity. MIT Press: Cambridge, 2002.
-
Lacy, S. (ed.). Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Bay Press, Seattle, 1994.
-
Lévy, Pierre. Kyberkultura (Cyberculture). Karolinum Praha, 2000.
-
Manovich, L. The Language of New Media. The MIT Press, 2001.
-
Marien, M. V. Photography. London, 2002.
-
Paul, Ch. Digital Art. Thame& Hudson, London, 2003.
-
Weintraub, L. Art on the Edge and Over: Searching for Art´s Meaning in Contemporary Society 1970s-1990s. Art Insights, 1997.
-
Williams, R.; Newton, J. H. Visual Communication: Integrating Media, Art and Science. Routledge, 2007.
|