|
Vyučující
|
-
Szoboszlai János György, PhD., M.A.
-
Koleček Michal, prof. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vymezení pojmu pojem umění - srovnání umění W.A Mozarta a J. Cage. 2. Historické definice a souvislosti pojmů umění. 3. Popis složek institucionálního rámce umění. 4. Institucionální rámec umění jako systém vztahů a interakcí. 5. Definice pojmu dematerializace. 6. Definice pojmu rematerializace. 7. Teorie dematerializace a rematerializace. 8. Analýza a interpretace umění K. Malevicha z hlediska dematerializace. 9. Analýza a interpretace umění M. Duchampa z hlediska dematerializace. 10. Analýza a interpretace umění J. Kosutha z hlediska dematerializace. 11. Analýza a interpretace umění a jazyka z hlediska dematerializace. 12. Analýza a interpretace umění A. Warhola z hlediska dematerializace. 13. Analýza a interpretace umění Gilberta a George z hlediska dematerializace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Laborování
|
|
Výstupy z učení
|
Tématem je proces dematerializace a rematerializace ve výtvarném umění od počátku 20. století až po současné umění. Předmět zkoumá, jak byl význam přemístěn z původního fyzického objektu a vizuálního fenoménu na původní myšlenku uměleckých děl.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozhovor
Student vytvoří analýzu vybraného problému umění 20., 21. století (prezentace, seminární práce v rozsahu 10ti stran, obrazová příloha s popisky), se kterou aktivně vystoupí ve výuce (20min) a poučeně se zúčastní následné diskuse. Důraz je kladen na schopnost vybudovat kvalitní otázky nad tématem, které vzbudí pozornost, odhalí hermeneutickou identitu díla, spojí problém s dnešní situací v umění a příbuzných vizuálních oborech. Napíše úspěšně písemnou práci a slovně komentuje dosažené výsledky.
|
|
Doporučená literatura
|
-
Allen, G. Intertextuality ? A New Critical Idiom. Routledge, London, 2000.
-
Buchloch, B. H. D. Broodthares ? Writings, Interviews, Photographs. The MIT Press, Cambridge, 1988.
-
Danto, A. C. Beyond the Brillo Box. The Noonday Press, New York, 1992.
-
Danto, A. C. The Philosophical Disenfranchisement of Art. Columbia University Press, New York, 1986.
-
Danto, A. C. The Transfiguration of the Commonplace. Harvard University Press, Cambridge, 1981.
-
De Duve, T. The Definitively Unfinished Marcel Duchamp. The MIT Press, Cambridge, 1993.
-
Godfrey, T. Conceptual Art. Phaidon, London, 1998.
-
Kosuth, J. Art after Philosophy (I-II.). Studio International, 1978.
-
Krauss, R. E. The Optical Unconscious. The MIT Press, Cambridge, 1994.
-
Lippard, L.; Chandler J. The Dematerialization of Art.. Art International, 1968.
-
Ruhrberg; Schneckenburger; Frickeová; Honnef. Umění 20. století. Malířství. Skulptury a objekty. Nová média. Fotografie. Taschen, 2004.
-
Searle, J. R. Mysl, mozek a věda; Mladá fronta. Praha, 1994. ISBN 80-204-0509-7.
|