Předmět: Úloha obrazové informace v éře informatiky a globalizace

« Zpět
Název předmětu Úloha obrazové informace v éře informatiky a globalizace
Kód předmětu KDT/805
Organizační forma výuky bez kontaktní výuky
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 0
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Kolečková Zdena, prof. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět Úloha obrazové informace v éře informatiky a globalizace má charakter převážně teoretické reflexe okruhů, které v sobě obsahují též potenciál inspiračního zdroje doktorandovy umělecké tvorby: 1. Vizuální informace a krize tradičních demokratických hodnot. 2. Vizuální informace a míra znejistění jejího konzumenta v éře elektronických médií. 3. Vizuální informace a sociální sítě. 4. Vizuální informace, virtuální realita a simulákra. 5. Vizuální záznamy aktuálních témat: - Identita / krize identity / ztráta soukromí v éře kamerových systémů, odposlechů mobilních zařízení, nanokamer a internetového trollení. - Podmíněnost společenského statutu jedince jeho sebeprezentací a hodnocením na sociálních sítích. - Spotřební společnost / popkultura / reklama. - Kult těla / medializace intimity. - Genealogie a dosah virtuálního světa: postfakta a postpravda 2. dekády 21. století v politice a médiích. - Pokles akceschopnosti a koncentrovanosti v záplavě možností a populistických nabídek. - Média / ideologie / politická ekonomie a kultura v éře globalizace. - Multietnicita a názorová pluralita. Náplň tohoto předmětu prozkoumává, třídí a hodnotí proces konzumace, analýzy a osvojení (participace) diváka na různých formách obrazových zpráv odehrávajících se v intencích postindustriálního civilizačního modelu. Kurz je založen na individuálních i skupinových konzultacích s vyučujícím tak, aby v maximální možné míře vycházel vstříc partikulárním potřebám a tematickému zaměření disertačního projektu každého studenta.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Zkouška Kolokvium
Doporučená literatura
  • Barthes, R. Světlá komora. Agite Press, 2005.
  • Batchen, G. Obraz a diseminace. Za novou historii pro fotografii. AMU Praha, 2017.
  • Bertrand, I. Media Research. Methods: Audience, Institutions, Texts. Palgrave Macmillian, 2004.
  • Bolton, R. (ed.). Contest of Meaning. Critical History of Photography. MIT Press, 1989.
  • Borden, I.; Hall, T.;Miles, M.(ed.). The City Cultures Leader. Routledge, 2003.
  • Cubitt, S. On Video Culture. Routledge, 1991.
  • Fiske, J. Understanding Popular Culture. Routledge, 1989.
  • Foucault, M. Myšlení vnějšku. Herman & synové, 1996.
  • Foucault, M. Sen a obraznost. Dauphin, 1995.
  • Gombrich, E. H. The Uses of Images Studies in the Social Function of Art and Visual Communication. Phaidon Press, 1998.
  • Kunczik, M. Základy masové komunikace. Karolinum, 1995.
  • Lipovetsky, G. Éra prázdnoty. Prostor, 1998.
  • Lipovetsky, G. Paradoxní štěstí. Prostor, 2007.
  • Marien, M. W. Photography. Prentice Hall, 2006.
  • McLuhan, M. Jak rozumět médiím: extenze člověka. Praha, 1991.
  • Navas, E. Art, Media Design, and Postproduction. Open Gidelines on Appropriation and Remix. Routledge, 2018.
  • Nijholt, A. (ed.). Brain Art. Brain-Computer Interfaces for Artistic Expression. Springer, 2019.
  • Owens, C. Beyond Recognition, Representation, Power and Culture. Berkeley University of California Press, 1992.
  • Schulz, W. Analýza obsahu mediálních sdělení. Karolinum, 1998.
  • Swan, Louis Jones. Art Information and the Internet. Routledge, London, 2005.
  • Tierney, Therese. Abstract Space: Beneath the Media Surface. Tailor and Francis, 2007.
  • Wallis, B. (ed.). Blasted Allegories - An Anthology of Writings by Contemporary Artists. The New Museum of Contemporary Art, 1995.
  • Wiggins, E. Bradley. The Discursive Power of Memes in Digital Culture. Ideology, Semiotics and Intertextuality. Routledge, 2019.
  • Wiliams, R.; Newton, J. H. Visual Communication: Integrating Media,Art, and Science. Routledge, 2007.
  • Wilson, E. Smysl lidské existence a náš vnitřní konflikt. Argo, Dokořán, 2016.
  • Wood, A. Digital Encounters. Routledge, 2007.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr