Předmět: Polemical-Critical Seminar I

« Zpět
Název předmětu Polemical-Critical Seminar I
Kód předmětu KDT/742
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Angličtina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Hájková Barbora, MgA. DiS.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
Výstupy z učení
Seminář nabízí studentům orientaci v současném umění jak pomocí osobního setkávání s vybranými umělci a teoretiky, tak i prostřednictvím návštěv výstav, uměleckých škol, ateliérů a následných diskusí. Do absolvovaného programu jsou zařazeny především výstavy, v rámci kterých se fotografie prolíná s dalšími médii, aby bylo možné pochopit postavení fotografie v kontextu současného výtvarného umění. Vybírány jsou události i osobnosti nejširšího spektra českého a středoevropského výtvarného umění, přičemž ohniskem setkávání je pražská galerie hunt/kastner artworks. Každoročně bývají rovněž do ohniska pozornosti zahrnováni aktuální finalisté Ceny Jindřicha Chalupeckého. Snahou kurzu je rozšířit obecný přehled posluchačů i jejich kontakty na konkrétní osoby a instituce. Seminář rovněž seznamuje posluchače s problematikou kritického myšlení a posuzování vystavených či publikovaných děl. V rámci semináře se studenti pokusí rovněž o interpretaci a kontextualizaci svého vlastního díla s ohledem na současný galerijní provoz, provázené diskusí o povaze jejich práce a lokálních konsekvencích. Zároveň se pokusí zařadit své inspirační zdroje do širšího kontextu a reflektovat tento vztah formou eseje nebo recenze. S ohledem na individuální charakter výuky a potřebě přizpůsobit se aktuálním výstavním plánům a možnostem oslovených osobností, nelze předem rozepsat výukový plán dle jednotlivých týdnů.
Získané způsobilosti představují zvládnutí a osvojení si znalostí v daném oboru, vycházejí z konkrétní anotace předmětu a směřují k naplnění profilu absolventa daného oboru.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Esej, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozbor portfolia studenta

1. Seminární práce 2. Prezentace portfolia
Doporučená literatura
  • Barrett, T. Criticizing Photographs. An Introduction to Understand Images. McGraw-Hill Humanities, 1999.
  • Barthes, R. Camera Lucida: Reflections on Photography. Hill and Wang, 1981.
  • Benjamin, W. The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction. Stanford University Press, 2003.
  • Bourdieu, P. Distinction. Routledge, 2010.
  • Bourdieu, P. Outline of a Theory of Practice. Cambridge University Press, 1977.
  • Bourdieu, P. The Logic of Practice. Polity Press, 1992.
  • Flusser, Vilém. Towards a Philosophy of Photography, European Photography. Göttingen, 1984.
  • Greene, R. Internet Art. Thames and Hudson, London, 2004.
  • Grovier, Kelly. Art since 1989. Thames & Hudson, 2015.
  • Lindaurová, Lenka. Mezera. Mladé umění v Česku 1980 - 2014. Praha: CJCH, 2014. ISBN 978-80-905-317-34.
  • Paul, Ch. Digital Art. Thames & Hudson, 2015.
  • Sontag, S. On Photography. Anchron Books, New York, 1990.
  • Wallis, Brian; Tucker, Marcia. Art After Modernism, Rethinking Representation. David R. Godine Publisher, 1995.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr