|
Vyučující
|
-
Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Animace, jako činnostní a tvořivá forma v galerii, výběr konkrétního projektu 2. Dialog nad dílem, obtíže laika s vnímáním oboru, předsudky a očekávání, analýza projektu 3. Režijní výstavba výtvarného zadání, fáze reflexe jednotlivých kroků, práce s chybou 1., analýza projektu, způsob výběru jako druh kvality edukace 4. Režijní výstavba výtvarného zadání, fáze reflexe jednotlivých kroků, práce s chybou 2. 5. Pole vnímatele, pole tvůrce, pole kulturního a sociálního kontextu, znaky reflexe, dialog, způsob otázek, nastavení problému, míra obtížnosti a její nastavení 6. Cíle světa umění, cíle světa edukace, rozdíl slovo, obraz, úloha médií 7. Vztah edukace v galerii a ve školním prostředí, specifika, formy výuky 8. Realizace projektů v galerii na vybraném programu 9. Realizace projektů v galerii na vybraném programu 10. Reflexe projektů v galerii, vztah k aktuálním proudům pedagogiky 11. Reflexe projektů v galerii, vztah k aktuálním proudům světa umění
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz didaktiky je v obecné rovině zaměřen na vytváření komunikačních mechanismů mezi výtvarným pedagogem a adresátem celého procesu - ať už dítětem, talentovaným dítětem, studentem střední školy nebo dospělým. V konkrétní rovině se zabývá konstituováním aktivního prožitku výtvarné tvorby. Tento kurz se zároveň zabývá mapováním různých forem socializace vizuálního umění s důrazem na pedagogickou reflexi současného vizuálního umění - sleduje různé polohy galerijní a muzeální pedagogiky, které aplikuje na konkrétní rozbory výstavních projektů a následných animačních projektů.
Student umí popsat základní fáze výuky a sestavit návrh výukové jednotky. Umí navrhnout vřazení problému jako možnosti aktivizace žáka. Je schopen navrhnout varianty možností, protože model režie výukové jednotky chápe jako trs flexibilních paralelních možností, ke kterým může během výuky docházet. Výuce rozumí ne jako pevní kostře, ale jako proměnlivému poli možností, které překonávají omezení frontální výuky. Instruuje postup v kontrolovatelných a smysluplných fázích, kdy je žák spíše asistentem a je veden tak, aby rozuměl svým postupům a návrhům.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Ústní zkouška
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arheim, R. Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Praha, Česká sekce INSEA, 1997.
-
Bartlová, M. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Argo, Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál., 1998.
-
článek Exprese v č. 1/2017. časopis Kultura, umění a výchova.
-
David, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén. Fantisk, Polička. Polička: Fantisk, 1993.
-
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, 2008. ISBN 978 - 80-7367-415-1.. Praha: Portál, 2001.
-
Dennett, Daniel C. Druhy myslí. K pochopení vědomí. Academia, 2004. ISBN 80-200-1177-3.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. a kol. Ko-text. Praha, PF UK, UJEP FUD, 2015. ISBN 978-80-7290-828-8.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. Exprese, vztahy a procesy. PF UK a FUD UJEP, 2017. ISBN 978-80-7561-087-4.
-
Fulková, M. Diskurz umění a vzdělání. Praha, H+H, 2005. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7101-111-8.
-
Goleman, D. Emoční inteligence. Praha, Columbus., 1997. ISBN 80-85928-48-5.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
Kucharská A. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Karolinum, 2005. Karolinum, Praha, 2005.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Slavík, J.; Chrz, V.; Štech, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: UK - Karolinum, 2013.
-
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: UK - PF, 2001.
|