|
Vyučující
|
-
Dytrtová Kateřina, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Vztah edukace a oblasti umění, základní pojmy: didaktická transformace obsahu, vizuální komunikace, vizuální kompetence, termíny exprese, denotace a exemplifikace, analýza díla atd. 2. Interpretace výtvarného díla, vztah kontextu světa umění 1. 3. Interpretace výtvarného díla, vztah kontextu světa umění 2. 4. Interpretace výtvarného díla, vztah kontextu pedagogiky, transformace pro daný věk vnímatele 1. 5. Interpretace výtvarného díla, vztah kontextu pedagogiky, transformace pro daný věk vnímatele 2. 6. Tvorba žáka, metafora a napodobení, úloha prekonceptu a konceptu 1. 7. Tvorba žáka, metafora a napodobení, úloha prekonceptu a konceptu 2. 8. Smyslový přepis a komiks, formáty ve světě edukace, jejich funkce, vztah viděné, věděné. 9. Kresba, malba, fotografie, formáty ve světě edukace, nastavení problému. 10. Výtvarné zadání, video a film, specifika dialogu, nastavení problému. 11. Projekty studentů, reflexe, konzultace. 12. Projekty studentů, reflexe, konzultace. 13. Projekty studentů, reflexe, konzultace.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
|
Výstupy z učení
|
Kurz didaktiky je v obecné rovině zaměřen na vytváření komunikačních mechanismů mezi výtvarným pedagogem a adresátem celého procesu - ať už dítětem, talentovaným dítětem, studentem střední školy nebo dospělým. V konkrétní rovině se zabývá konstituováním aktivního prožitku výtvarné tvorby. Tento kurz se zároveň zabývá mapováním různých forem socializace vizuálního umění s důrazem na pedagogickou reflexi současného vizuálního umění - sleduje různé polohy galerijní a muzeální pedagogiky, které aplikuje na konkrétní rozbory výstavních projektů a následných animačních projektů.
Student se orientuje ve vybraných edukativních problémech, umí vysvětlit odlišnosti rolí tvůrce a učitele ve vizuální oblasti. Chápe problematiku nutné výběrovosti při transformaci obsahu díla, ke které dochází při reflexi a interpretaci díla. Umí vysvětlit zásadní roli jazyka při komunikaci nad výtvarným dílem. Je schopen rozlišovat tvorbu jako proces poznávání. Uvědomuje si problematiku vzdělávacího paradoxu, spojení normativního a inovativního principu, který nemá předem známá řešení, a je schopen pracovat v přípravě výukové jednotky logicky s oběma komplementárními principy.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej
Seminární práce
|
|
Doporučená literatura
|
-
Arheim, R. Zamyšlení nad výtvarnou výchovou. Praha, Česká sekce INSEA, 1997.
-
Bartlová, M. Skutečná přítomnost. Středověký obraz mezi ikonou a virtuální realitou. Argo, Praha, 2013. ISBN 978-80-257-0542-1.
-
Bertrand, Y. Soudobé teorie vzdělávání.. Praha: Portál., 1998.
-
článek Exprese v č. 1/2017. časopis Kultura, umění a výchova.
-
David, J. Výtvarná výchova jako smyslový a duchovní fenomén. Fantisk, Polička. Polička: Fantisk, 1993.
-
DAVIDO, R. Kresba jako nástroj poznání dítěte. Portál, 2008. ISBN 978 - 80-7367-415-1.. Praha: Portál, 2001.
-
Dennett, Daniel C. Druhy myslí. K pochopení vědomí. Academia, 2004. ISBN 80-200-1177-3.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. a kol. Ko-text. Praha, PF UK, UJEP FUD, 2015. ISBN 978-80-7290-828-8.
-
Dytrtová, K.; Raudenský, M. Exprese, vztahy a procesy. PF UK a FUD UJEP, 2017. ISBN 978-80-7561-087-4.
-
Fulková, M. Diskurz umění a vzdělání. Praha, H+H, 2005. ISBN 978-80-7319-076-7.
-
FULKOVÁ, Marie, Lucie HAJDUŠKOVÁ a Vladimíra SEHNALÍKOVÁ. Galerijní a muzejní edukace 1: vlastní cestou k umění : vzdělávací programy Uměleckoprůmyslového musea v Praze a Galerie Rudolfinum v roce 2011. Praha: Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 2012. ISBN 978-80-7101-111-8.
-
Goleman, D. Emoční inteligence. Praha, Columbus., 1997. ISBN 80-85928-48-5.
-
Hendl, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. 407 s. ISBN 978-80-262-0219-6.. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0219-6.
-
Kucharská A. Dětská kresba v psychologickém výzkumu. Praha: Karolinum, 2005. Karolinum, Praha, 2005.
-
Průcha, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-631-4.
-
Slavík, J.; Chrz, V.; Štech, S. a kol. Tvorba jako způsob poznávání. Praha: UK - Karolinum, 2013.
-
Slavík, J. Umění zážitku, zážitek umění I.. Praha: UK - PF, 2001.
|