Předmět: Oborový software VI

« Zpět
Název předmětu Oborový software VI
Kód předmětu KDE/FU053
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 3
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holý Stanislav, MgA.
  • Bartoš Jiří, MgA. Ph.D.
  • Janda Jiří Philippe, Ing. arch.
Obsah předmětu
1. Úvod a inspirace (Představení tématu kurzu, příklady současné tvorby s AI a simulacemi) 2. Rekapitulace základů (Shrnutí práce s Blenderem, organizace projektu, import AI výstupů) 3. Fyzikální simulace I (Rigid body a kolize, základy simulace těles) 4. Fyzikální simulace II (Cloth a soft body simulace, materiálové chování) 5. Particle systémy (Hair particles, emitované objekty, řízení částic) 6. Geometry Nodes I (Základy node-based modelování, instancing) 7. Geometry Nodes II (Pokročilé kombinace, deformace, noise, efekty) 8. Generativní modely (Image-to-3D, mesh rekonstrukce) 9. AI postprodukce (Stylizace výstupu, AI video editace, propojení s animací) 10. Návrh vlastního projektu (Konzultace tématu, podkladový materiál, technické řešení) 11. Práce na projektu I (Samostatná práce + individuální konzultace) 12. Práce na projektu II (Finalizace výstupu, zkoušky renderů a prezentace) 13. Prezentace a reflexe (Odevzdání a prezentace projektu, zpětná vazba a diskuze)

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Předmět navazuje na předchozí semestr a rozvíjí znalosti směrem k experimentální, generativní a simulační práci v prostředí Blenderu a souvisejících AI nástrojích. Důraz je kladen na realizaci komplexního projektu, který využívá více vrstev digitální tvorby ? od 3D modelování a animace přes AI generované prvky až po kompozici a postprodukci. Studenti se během kurzu seznámí s technikami generování 3D objektů z textových nebo obrazových vstupů, s pokročilými nástroji pro fyzikální a částicové simulace, a také s možnostmi AI asistované postprodukce. Kurz rovněž představí kreativní způsoby využití dat, algoritmů a parametrických vstupů jako inspirace i nástroje v rámci autorské tvorby. Cíle kurzu: Vytvořit autorský projekt s využitím kombinace Blenderu a generativních nástrojů. Porozumět fungování pokročilých simulačních a automatizačních technik. Kriticky reflektovat roli algoritmické tvorby v současném umění a designu.

Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)

Aktivní účast na výuce a pravidelné konzultace. Průběžná práce na projektu s využitím simulačních nebo generativních metod. Odevzdání závěrečného výstupu doplněného o stručnou dokumentaci. Prezentace a reflexe projektu v závěru semestru.
Doporučená literatura
  • BLENDER FOUNDATION. Blender documentation [online]. 2024.
  • COLTON, Simon; WIGGINS, Geraint A. Computational Creativity: The Final Frontier? Proceedings of the 20th European Conference on Artificial Intelligence [online]. 2012.
  • MANOVICH, Lev. Artificial Aesthetics: Generative AI, Art and Visual Media [online]. 2024.
  • OPENAI. GPT-4 Technical Report. 2023.
  • REESE, Byron. Čtvrtý věk: inteligentní roboti, myslící počítače a budoucnost lidstva. Brno: Zoner Press, 2022. ISBN 978-80-7413-490-6.
  • RUSSELL, Stuart J. Jako člověk: umělá inteligence a problém jejího ovládání. Praha: Dokořán, 2021. ISBN 978-80-7363-810-8.
  • TEGMARK, Max. Život 3.0: člověk v éře umělé inteligence. Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-7363-948-8.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr