|
Vyučující
|
-
Bartoš Jiří, MgA. Ph.D.
-
Janda Jiří Philippe, Ing. arch.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod a motivace (Představení softwaru Blender, AI nástrojů a současných příkladů tvorby) 2. Navigace a prostředí (Blender rozhraní, organizace projektu, práce s objekty) 3. Základní modelování (Edit Mode, transformace, extruze, základní modifikátory) 4. Materiály a shading (Principy shadingu, Shader Editor, základní povrchy) 5. Kamera a světlo (Práce s kamerou, typy světel, kompozice záběru) 6. Renderování (Eevee / Cycles, výstupy, formáty, render nastavení) 7. Úvod do AI nástrojů (Text-to-image, image-to-3D, výběr nástrojů) 8. Propojení AI a 3D (Použití AI výstupů jako inspirace, textur, tvaru, referencí) 9. Tvorba scény (Komplexnější scéna s kamerou a světlem, kompozice) 10. Návrh projektu (Konzultace tématu, výběr nástrojů, plánování postupu) 11. Práce na projektu I (Samostatná práce s konzultací) 12. Práce na projektu II (Finalizace, export, testování výstupů) 13. Prezentace (Prezentace a diskuze výstupů, reflexe procesu)
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Grafické a výtvarné činnosti
|
|
Výstupy z učení
|
Předmět je zaměřen na úvod do práce s otevřeným 3D softwarem Blender, s důrazem na pokročilé techniky 3D modelování, shadingu, texturování, renderování a základní simulace. Součástí výuky je také úvod do využití nástrojů generativní umělé inteligence, které studentům umožňují rozšířit tvůrčí možnosti v oblasti návrhu objektů, prostředí a vizualizací. Kurz seznamuje studenty s principy AI asistovaného návrhu (např. text-to-image, image-to-3D, základní datové vstupy do tvorby) a klade důraz na kombinaci ruční a automatizované tvorby jako nového standardu v oblasti umělecké a designérské praxe. Cíle kurzu: Ovládnout pokročilé nástroje Blenderu v kontextu vlastního návrhového procesu. Porozumět základním principům využití generativní AI ve vizuální tvorbě. Vyzkoušet a analyzovat různé formy kreativní spolupráce se strojem.
Schopnost samostatně pracovat v prostředí Blenderu. Schopnost integrovat generativní nástroje do vlastního návrhového procesu. Základní orientace v současném diskurzu kolem AI a digitální tvorby. Tvorba samostatného vizuálního výstupu s autorským přesahem.
|
|
Předpoklady
|
Úspěšné absolvování předcházejícího studia.
|
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Aktivní účast ve výuce a na konzultacích. Zvládnutí základních principů práce v Blenderu Odevzdání samostatného projektu propojujícího 3D tvorbu a AI nástroje. Krátká dokumentace projektu.
|
|
Doporučená literatura
|
-
BLENDER FOUNDATION. Blender documentation [online]. 2024.
-
BROWNLEE, Jason. A Gentle Introduction to Generative Adversarial Networks (GANs) [online].
-
GOODFELLOW, Ian; BENGIO, Yoshua a COURVILLE, Aaron. Deep learning. Adaptive computation and machine learning series. Cambridge, MA: MIT press, 2016. ISBN 978-0262035613.
-
KOUKOLÍK, František. Nezapomenu!: navždy vděčná vaše inteligence umělá. Praha: Galén, 2024. ISBN 978-80-7492-705-8.
-
MANOVICH, Lev. Artificial Aesthetics: Generative AI, Art and Visual Media [online]. 2024.
-
OPENAI. GPT-4 Technical Report. 2023.
-
TEGMARK, Max. Život 3.0: člověk v éře umělé inteligence. Praha: Argo, 2020. ISBN 978-80-7363-948-8.
|