Předmět: Ateliér a dílny IV

« Zpět
Název předmětu Ateliér a dílny IV
Kód předmětu KDE/825
Organizační forma výuky Ateliér + Ateliér
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Četnost výuky každý akademický rok
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 8
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky nespecifikováno
Studijní praxe nespecifikováno
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Tomášek Antonín, doc. MgA.
Obsah předmětu
Přehled látky je obsažen v anotaci předmětu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Grafické a výtvarné činnosti
Výstupy z učení
Výuka v ateliéru je zaměřena na dokonalý průmyslový návrh v užitkové a dekorativní keramice a porcelánu. Ateliér vychovává výtvarně a teoreticky vzdělané osobnosti - designéry, schopné komplexně řešit výrobek po stránce tvarové, strukturální, barevné a materiálové, vycházející z účelové funkce výrobku a směřující k celkovému estetickému utváření životního stylu. Důraz při studiu je kladen na rozvíjení plošného a prostorového vnímání, zvládnutí technik kresby, malby a modelace. Studenti řeší individuální studijní úlohy zaměřené na průmyslovou výrobu, prohlubují své technologické a řemeslné znalosti a dovednosti, ujasňují si vnitřní a vnější vztahy předmětu.
Student je schopen se orientovat v tématice semestrálních úkolů. Dovede zmapovat šíři možností a rizik své práce. Umí samostatně najít cestu vedoucí k řešení zadání. Je schopen prezentovat vlastní přístup a umí zaměřit cíl svého úsilí jak po stránce ideové, řemeslné, tak i po stránce technické a postprodukční. Ovládá práci ve 3D programech a dovede si najít aktuální informace k odborným programům. Dovede zacházet s technologickými zařízeními, zná jejich systematické aplikace a údržbu. Má základní přehled v oblasti technologie keramiky.
Předpoklady
Úspěšné absolvování předcházejícího studia

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta, Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)

1. Plnění dílčích úkolů a zadání v průběhu celého semestru 2. Aktivní účast při konzultacích v rámci ateliéru
Doporučená literatura
  • Hubatová-Vacková, L.; Pachmanová, M.; Pečínková, P. (eds.). Věci a slova. Umělecký průmysl, užité umění a design v české teorii a kritice 1870-1970. UMPRUM, Praha, 2014.
  • Hubatová-Vacková, L.; Zapletal, T. (eds.). Věda, průmysl a umění. UMPRUM, Praha, 2016.
  • Knobloch, I.; Vondráček, R. (eds.). Design v českých zemích 1900-2000. Academia, 2016.
  • Kolektiv autorů. Z dějin průmyslového designu 1-5. NTM, Praha, 1996.
  • Kolesár, Z. Kapitoly z dejín dizajnu 1, 2. Bratislava, 1998.
  • Manzini, E. Design, When Everybody Designs. An Introduction to Design for Social Innovation (Design Thinking, Design Theory. MIT Press, 2015.
  • Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 1. Průmyslový design 1830-1914. NTM, Praha, 1998.
  • Pauly, J. (ed.). Stopy designu ve sbírkách NTM 2. Průmyslový design 1918-1938. NTM, Praha, 2003.
  • Rada, Pravoslav. Techniky keramiky. Aventinum, 1995.
  • Tichý, Oldřich. Pálení keramiky. SNTL, 1983.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr