Název předmětu | Analytická chemie |
---|---|
Kód předmětu | KCH/P327 |
Organizační forma výuky | Přednáška + Cvičení |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | 2 |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný, Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Teoretické základy analytické chemie 2. Anorganická kvalitativní analýza Algoritmus anorganické kvalitativní analýzy. Systémy třídění a dělení kationtů a aniontů. Selektivní a specifické důkazy některých kationtů. Důkazy aniontů Chemická analýza plynů (SO2, SO3, NO, NO2, CO, CO2, H2S, HCl, HBr, HI, Cl2, O2, N2, H2). 3. Chemické metody kvantitativní analytické chemie 3.1 Gravimetrie. Princip stanovení. Postup při vlastním stanovení, teoretické principy a praktické postupy Způsoby gravimetrického stanovení. Stanovení přímé a nepřímé. Stechiometrické gravimetrické výpočty. 3.2 Odměrná analýza. Obecné podmínky titračních stanovení. Technické uspořádání titrací. Přímé, nepřímé a zpětné titrace. Průběh titrací. Neutralizační titrace. Teorie acidobazických indikátorů. Acidimetrie. Alkalimetrie. Srážecí titrace. Principy chelátometrie. Odměrné roztoky. Průběh titračních křivek, stanovení bodu ekvivalence. Redoxní titrace. 4. Organická kvalitativní analýza Algoritmus organické kvalitativní analýzy. Metody rozkladu vzorku. Elementární kvalitativní analýza. Skupinové reakce. 5. Odběr, rozklad a rozpouštění vzorku 6. Separační metody analytické chemie Extrakce. Principy extrakce, teoretické základy. 7. Neinstrumentální chromatografické metody Princip chromatografie. Teoretické základy, zákony a podmínky rozdělovací, adsorpční a iontovýměnné chromatografie.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je vytvořit ucelený obraz moderní analytické chemie. Po obecných partiích, které slouží jako potřebný aparát pro pochopení zákonitostí chemismu analytických reakcí, následuje přehled jednotlivých skupin praktických činností, vedoucích ke stanovení sledovaného analytu. U každé skupiny činností je kladen důraz na její obecnou charakteristiku, dále na přesné chemické postupy, vedoucí k určení sledovaného analytu. Získané znalosti tvoří současně nezbytný základ pro navazující předměty (instrumentální metody, instrumentální analýza). Je vytvořena bezprostřední vazba mezi přednáškou a seminářem.
|
Předpoklady |
nespecifikováno
KCH/P102 ----- nebo ----- KCH/P118 a zároveň KCH/P223 ----- nebo ----- KCH/P224 a zároveň KCH/P221 ----- nebo ----- KCH/P225 a zároveň KCH/P214 a zároveň KFY/P112 ----- nebo ----- KFY/P233 |
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
|
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Chemie (dvouoborové) (A14) | Kategorie: Chemické obory | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Přírodovědecká fakulta | Studijní plán (Verze): Toxikologie a analýza škodlivin (A14) | Kategorie: Chemické obory | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní |